INVITATION TIL USEDOM !
Allerede i august måned – medens jeg endnu opholdt mig på Skarresø Camping, fik jeg en invitation fra ”Turismens Panoramaspejl” i Vejen,  til at deltage i et ophold på ”Dünenwald Klinikken - Insel Usedom” i Tyskland, sammen med  andre Handiappede , og nogle Journalister!

Dette - sagde jeg omgående ”Ja Tak” til, da det tilsendte program lød spændende, og jeg også er interesseret, i andre måder at holde ferie på!

Vi skulle bo på Klinikken nogle dage – for at se, om den ville være egnet til feriebolig for handicappede, afprøve nogle af behandlingstilbudene, samt deltage i udflugter m.m !

Journalisterne skulle følge os, for at se hvilke muligheder/umuligheder vi evt. rendte ind i under vejs!
Link til Dünenwald Klinikken:

Jeg er spændt på, hvad jeg kommer ned til, og hvad min rolle bliver – da det er første gang, jeg skal samarbejde med Hermann Binøder, som er direktør for ”Turismens Panoramaspejl”. Et firma der har Medie og Pressetjeneste i Tyskland og Skandinavien!

Hermann og hans kone Rita, har dog på forhånd sagt, at de intet ved om handicappede!

Vi får at se – dette er  en slags  forsøg, og al begyndelse er ofte svær !

02-04-2004

FRA DIANALUND TIL USEDOM !
Der er vejarbejde, flere steder, så vi bliver ledt rundt i et utal af småbyer – hvilket egentlig er meget spændende -  ser samtidig en del byggeri undervejs - både fra det gamle og det nye Østtyskland

Der er rigtig mange alleer over alt – med smukt efterårs løv – så der bliver en ganske fin tur.

02-04-2004

Det er nemt at finde Dünewald Klinikken,  som ligge enormt flot - i et stort kuperet skov og natur område - med den dejligste brede sandstrand, som nærmeste nabo!

Ser hurtigt en tom invalideparkerings plads  tæt ved bygningerne, parkerer og går ind for at studere forholdene nærmere.

Straks efter ankomsten, bliver vi venligt modtaget af Direktør Fru Tauchmann, og jeg fortæller hurtigt, at vi har parkeret bilen, og agter at blive boende i den, indtil i morgen! Dette er OK !

02-04-2004

Umiddelbart minder det mest om et Hospital, da personalet går i helt hvidt tøj! Der virker enormt roligt, velholdt og ordentligt alle steder.

Går trætte i seng, og venter spændt på at hilse på de øvrige Gruppedeltagere, og se hvad dagen ellers vil bringe!

DÜNENWALD KLINIK !
Vejret var bedre til morgen, hvorfor vi tullede rundt, og lavede ingenting. Sørgede dog for at blive indkvarteret, så det var overstået, inden der blev for travlt. Skal bo på 1. sal - der er en god elevator op !

”Værelset er ikke ret stort, men hvis man flytter sengene fra midten af rummet - ud til vægen, kan det sagtens lade sig gøre, at være der med kørestolen! Toilettet er lige til øllet, men  brugbart”

!Blev inviteret med ind til frokost, i den store fælles spisestue! Her lever man sundt, og på alle retter var der noteret kalorie og fedtindhold – det gav  lige lidt stof til eftertanke – men, man kunne jo selv vælge, hvad man vil have!

02-04-2004

Over middag ankom Hermann og Rita – som jeg har været rigtig spændt på at møde.

Atter dukkede Fru Tauchmann op, og spurgte om alt var i orden. Jeg nævnte problemet med sengene, og fluks, blev der sendt 2 pedeller op, for at løse opgaven!

Sådan! Nu virkede det!

02-04-2004

Jeg faldt lige over en Elektrisk Skopudsemaskine ! Ikke så ringe!

I løbet af de næste timer ankom resten af Gruppen – så til aftensmaden, er vi næsten fuldtallig.

Efter en rundvisning på Klinikken / Området  – blev alle samlet til fælles orientering.

Handicapgruppen består af: 3 fuldtids kørestolsbrugere – 2 deltids ( kunne gå lidt ved hjælp af rollator) , og 1 forgænger ! Alle undtagen undertegnede have sklerose !

Bøvler lidt med at komme i seng – der er meget, jeg ikke selv kan nå!

VARME BADE !
Har rodet rundt i sengen i nat !
Alt for varmt, når jeg er vant til at sove i bilen –  så vi enedes om, at bruge værelset om dagen, og sove i bilen om natten!

Efter morgenmaden var der forskellige behandlingstilbud til alle. Medicinske karbade og massage! Disse var til stor velbehag for de fleste.

Jeg måtte dog, Takke Nej – da fysioterapeuten heller ikke havde lyst til at gå i gang med mig, og alt mit udstyr. Dette var jeg forberedt på - men  kunne da fotografere Elsebeth - hun bader i Rosmarin!!

Eftermiddagen skulle bruges til udflugt på øen!

02-04-2004

BEGYNDELSEN PÅ BARRIEREFRIT PROGRAM !
Panik omkring transporten. Der var bestilt en almindelig bus –samt en lille liftbus!

Det var svært at få de 3 store kørestole placeret, så Dorte og Klaus måtte tage deres egen bil. Stadig var der mas – men endelig fik en af chaufførerne  et lyst øjeblik, hvor han fandt ud af at fjerne et sæde, som var i overskud. Hurra!

Dette gav god plads til Tove og mig – så vi fik en hel bil for os selv, sammen med vores hjælper/ægtefælle. Dorte og Klaus kunne nu sagtens have være her – men de havde læsset, og blev i deres egen vogn!  Ærgerligt!

Afsted i 3 biler!

Alle kunne have været i 2 liftbusser! Vi morede os meget over det, men var ikke overraskede! Næste gang tror jeg – vi bliver spurgt til råds!

RUNDT PÅ INSEL USEDOM !
En fantastisk smuk køretur, hvor vi så’ ( alle fodgængerne gjorde – de fastsiddende kørestolsbrugere ventede i bilerne, da vi ikke kunne færdes, eller komme ind)  St. Petri Kirke i Benz

Wasserloss Slot i Mellenthin – Mellenthin gamle kirke, som er fra 1200 tallet, og den ældste på øen !

02-04-2004

en gammel Sukker Eg på over 1000 år, og endelig et specielt Keramikværksted.

I haven var en stor keramik mandsfigur – men han er slettet af min PCs censur, så I får ham kun på afstand !

Som det er skik og brug ved udflugter, skulle vi ind og have kaffe undervejs.
Efterhånden blev jeg noget i tvivl om, hvorvidt  det ville være Handicapegnet – men tvivlen måtte komme arrangørerne til gode!Ak – ja !

Der var 3 trin ind ( dette blev dog klaret ved liften på bussen og Klauses egne ramper) , og så var der ingen Handicaptoilet !

Det var meget værre, for mit kateter var stoppet, og jeg havde en pokkers masse smerter. Men – det kunne man jo ikke gøre noget ved her – jeg måtte holde ud, til vi kom hjem igen!

Dog – kaffen og vaflerne smagte rigtig, rigtig godt!

02-04-2004

Turen tilbage, nød jeg ikke ret meget – men øen/naturen er fantastisk og absolut et besøg værd !

Dette gjorde selvfølgelig, at jeg besluttede at køre i min egen bil den næste dag, hvor vi skulle på en Heldags-udflugt med Tog og på gå-ben.

Så havde jeg da mit udstyr hos mig – både til den ene og den anden ende! Tør simpelt hen ikke andet !

02-04-2004

En Kvindelig Overlæge holdt om aftenen et foredrag om Ortopædi og Smerteterapi !

Behandlingen foregår ofte som her - i grupper!

Trætte i seng efter en – trods alt - god dag!

UDFLUGT !
Solen står højt på himmelen, så det bliver en  god dag,  at komme på udflugt i!

Elsebeth og jeg tager bilen – medens resten af flokken kører med ”Usedomer Bäder Bahn”, kaldet ”UBB” !

02-04-2004

Aftaler at mødes første gang i den gamle Kejserby , Seeheilbad Ahlbeck , hvor toget skal ankomme kl. 10.14!

Herfra skulle man gå ad Strandpromenaden et godt stykke – hvor  en stedkendt historiker, fortalte om Byerne!

Havde set på kortet, at vi var nær den Polske grænse, så vi benyttede ventetiden til at køre ud og se på forholdene!
Det virkede lidt skummelt, så jeg havde ikke lyst til at forlade min bil! Man skulle gå over grænsen!

02-04-2004

Toget ankom præcis, og  efter en kort snak, aftalte vi at køre i forvejen – og måske mødes undervejs !

Ellers satte vi hinanden stævne til kaffepausen kl. 14.00  på Hotel zur Post i Seebad Banzin !

Utroligt så mange store – enormt store bygninger og huse, der var langs kysten. Forskellen på rig og fattig var tydelig.

02-04-2004

Strandpromenaden skulle prøves  - men vi så  ikke mere til vores Gruppe, selv om vi spejdede efter den, flere gang!.

Fra gangarealet, der havde fast underlag, var direkte adgang til havet for kørestolsbrugere. Rigtig godt!

Fremme i Bansin i god tid – hvor vi osede lidt og faldt over et spisested.

Rart med lidt varmt mad, da luften ved vandet var kølig.

02-04-2004

Atter et stoppet kateter!
God bilen var nær, så det blev klaret nemt og smertefrit – men medførte, at vi kom lidt for sent til kaffen! Undskyld!

Hotellet vi besøgte, var i gang med at bygge nyt, og i dette bliver der indrettet adskillige værelser til Handicappede!

02-04-2004

Så’ en anden Klinik udefra – men var enige om, at det var vand i forhold til den, vi var indlogeret på!

Tilbage til Dünenwald efter en rigtig dejlig dag! Atter tilbud om behandling.

Elsebeth valgte massage – som hun nød i fulde drag!

Om aftenen evaluering og råhygge !

Et dejligt sted – men nok ikke lige dér, man ville holde ferie !

SLUT FOR DENNE GANG !
Spiser morgenmad, og hilser af.

Får en lang snak om udflugterne og den manglende egnethed - med Rita og Hermann, som lover, at spørge til råds næste gang , så ingen bliver hægtet af!

De har i hvert fald lært meget fortæller de – og så er missionen jo lykkedes!

Læs lidt om dem her:

02-04-2004

Det går atter hjem over Rostoc – kun afbrudt af en afstikker til Stralsund.

Overnatter i en lystbådehavn nær Gedser, og er hjemme søndag eftermiddag – fuld af gode indtryk!

TAK FOR NOGLE GODE DAGE PÅ USEDOM -  TIL HELE GRUPPEN!