Dianalund - Elmia !
Endelig blev kl. 9.00, så vi kunne komme af sted på den sidste udenlands tur til Elmia i Sverige / Norge for i år.

Til forskel fra alle andre gange blev det regnvejr. Det er noget helt nyt, men vi lod os ikke slå ud af den grund. Blot glæden og forventningen over at skulle køre, optog os helt.

Første stop var "Kontoret" i Brøndby, hvor vi sludrede en stund, og de sidste brikker faldt på plads inden turen gik videre mod Nord.

01-04-2004

Peer og Jann kom som sædvanligt med deres krus for at drikke kaffe. De 3 unge; Signe, Rasmus og Peter, deltog en kortere tid, så der var fuld bil. 7 personer i alt blev det, men som sagt er der altid plads til en til. Det var rart at hilse på dem igen.

Alle ønskede os en god tur, og vi aftalte at mødes med Peer, Jann, Signe og Carsten i morgen torsdag, hvor den store campingmesse på Elmia ved Jönkøbing i Sverige skulle afvikles de følgende dage.
Når der nu alligevel var gang i noget som var anderledes, tog vi - stik mod vores principper - motorvejen fra København til Helsingør. Det er ikke sket før i historien, og jeg tvivler på at det nogensinde vil ske igen (- Død sygt.)

01-04-2004

Færgen sejlede mod Sverige hurtigt efter vores ankomst, men det regnede da vi kom i land, hvorfor kursen blot gik direkte mod Jönkøbing ad E4, kun afbrudt af et par korte pauser.

Vi opdagede en ny billig campingplads ved en Statoil-tank på rastepladsen hyltena, nogle kilometer syd for byen. Man kan overnatte for kr. 50,00 inkl. el.

Jeg blev godt modtaget af alle ved Elmia Messecamping, hvor de næste døgn skulle tilbringes. De nærmest hoppede og sprang, for at gøre det så godt som muligt. Også utroligt de kunne kende mig fra sidste år.

Heldet var med os, da vi fik samme gode plads som tidligere, nemlig tæt på bygningerne med fast underlag for bilen/ramperne, og ikke mindst med el-tilslutning.

Efter aftensmaden og en rundtur på pladsen, gik vi trætte i seng.

- Godnat og på gensyn i morgen.

Elmia !
Op kom vi kl. 8.30, efter en god nats søvn. Vi skulle være klar til messen åbnede, og til at modtage folkene fra Danmark kl. 10.00.

Denne gang var der en helt speciel grund til at jeg deltog her på Elmia. Den nye ”handicapegnede campingvogn” fra KABE, skulle fremvises for første gang.

Det har jeg glædet mig enormt til siden jeg var heroppe i maj måned. Det var dengang, for at tjekke at alt var i orden. (Se beskrivelsen af vognen senere.)

Peer m. f. ankom præcist, hvilket han med et skævt smil undskyldte meget. (Jeg skal lige tilføje, at Peer og Jann altid er kommer til tiden.)

01-04-2004

J.P. - som skriver en del - boede ligeledes heroppe, men han måtte være på en anden plads da han havde meldt sig til for sent. (Det var lidt ærgerligt.)

Noget af det første der skulle ske i dag var at se, fotografere, samt filme de nye modeller hos Kabe. Både den til de handicappede - som jeg selvfølgelig var mest interesseret i - og den udgave Peer skal have. (Den var skam også dejlig).

Den svenske pige /kørestolsbruger Ewa Andersson og hendes mand Bosse - som også har været med under planlægningen af vognen og des mere har gjort et stort stykke arbejde - traf jeg ved samme lejlighed. Det var rigtig godt.

Ewa var glad for at de ting der var prioriteret af os, var de samme. Det bedste - syntes vi begge - var det smukke køkkenbord, med de indbygge greb. Rigtig flot lavet.

Grunden til at den er blevet så god skyldes garanteret, at det er brugerne selv der har haft indflydelse.

Det er rart at man efterhånden indser at de handicappede også kan lide at campere, akkurat som alle andre mennesker.
- Tillykke Kabe, og tak fordi I har brugt os. Det burde andre firmaer lære af.

01-04-2004

Dagen gik alt for hurtigt. Inden vi fik set os om på udstillingen og har fået noget at spise, måtte der atter siges farvel. Peer m. f. skulle tilbage til København. De havde været tidligt oppe, og havde da også en lang køretur foran sig, inden de var hjemme i Danmark igen.

Det var atter en smuk aften, så Ingelise og jeg gik rundt inden sengetid, hvilket var rigtig hyggeligt.

01-04-2004
Der var flot solskin næste morgen. Det bliver til en tur rundt på Messecampen inden vi går ind i hallerne. Der er stor aktivitet alle steder, og der dufter langt væk af råhygge. Tænk at ca. 3.200 campingvogne er samlet på et sted. Og her er rent, og der er ro og orden overalt.

Da jeg stod og skulle have nyt, fortelt brugte jeg selvfølgelig tiden på at finde ét. Der var ingen udstillet, men firmaet Reimo - havde så vidt jeg kunne se - et par stykker, som muligvis var egnede. - Det må jeg undersøge nærmere når jeg kommer hjem.

Romahome - et firma som bygger små campingbiler - fangede mig, for at høre om jeg ville hjælpe med at indrette et par stykker til kørestolsbrugere, hvilket jeg selvfølgelig sagde ja til. Det skal jeg nok skrive mere om når vi kommer i gang.

Under turene rundt stødte vi ind i mange bekendte, så det blev til megen snak i løbet af dagen.

01-04-2004

Jeg møder tilfældigt den danske gruppe fra Kabe Klubben, hvor Dan Møller og hans kone byder på kaffe næste dag eftermiddag, når de kommer hjem fra rundvisningen på Kabe fabrikken i Tenhult. Det vil vi glæde os til.

Vi skal også besøge Ewa og hendes mand for en hyggestund, og få en sludder om handicap-camping.

- Godnat, og tak for i dag.

01-04-2004

Efterhånden havde jeg kaffe til gode flere steder, så vi startede fra morgenstunden.
Alf fra Kabe og jeg fik en god lang snak om handicap-campingvognen, og den store interesse der har været for den på messen. Det var han lidt forundret over, hvilket jeg nu ikke var.

Stefan fra DCU fortalte meget om  det tekniske udstyr man skulle være opmærksom på, ved valg af campingvogn. Han mente, at flere af de billigere modeller ikke var stærke nok i bunden til at bære de store el-kørestole, hvorfor de ikke ville være gode at ombygge.

De tanker havde jeg overhovedet ikke haft. For mig er en vogn jo kun en vogn. Kun priserne fortæller mig, at der må være en forskel.

Det mest spændende måtte være en inverter til min bil (omformer 12volt til 220volt) fra Multiplex, som Michael fortalte om.
Der kommer en ny model, der kan måle /oplade 3 forskellige enheder, og samtidig har et kontrolpanel som fortæller om forbruget samt restkapaciteten på batterierne. På den måde kan man se hvor længe der er strøm endnu i de forskellige grupper.

01-04-2004

For mig vil dette være et vidunder, da jeg netop har 3 enheder. En til startbatteriet, en til bo-delen i bilen, og en til kørestol /respirator. Hvert batteri kan aflæses selvstændigt. Så jeg skal nok fortælle nærmere, når jeg ved mere.

- Tak for i dag.

Elmia - Sundåsen & Havn ved Bogen !
Vejret er godt, så vi beslutter at køre fra Elmia inden der bliver for meget trængsel. Vi fortsætter vores rejse så snart morgenmaden er spist og kanden fyldt med kogende vand til kaffe til undervejs.
Man ved jo aldrig hvad vi kommer ud for.

01-04-2004

Vi følger rute 47 mod Falköbing, Trollhätten og Uddevalla, som er ganske udmærket. Men jeg føler at Norge trækker i den anden ende, hvorfor der kun holdes spise og kaffepauser på turen til grænsen ved Svinesund.
I det store center må vi nødvendigvis have den første grill-kylling, da vi simpelthen ikke kan leve uden. 30kr. for mad til 2 personer, det er da billigt.

Også denne gang sejler vi over ved Moss-Horten, men ser at billet-prisen er mindre end sidst (før: kr.123), nu: kr.107,00 for en enkelt billet (bil + 2 personer). Hvorfor prisen er blevet sat ned vides ikke, men måske fordi det er uden for sæsonen.

01-04-2004

Vel ovre følges vej 303 syd på mod Sandefjord, og i aftens mulm og mørke finder vi en lille bådehavn ved navn Sundåsen i skærgården ved Bogen, hvor der slås lejr.

Vi havde først overset et P-skilt, så vi måtte en tur ud på de små grusveje ved nogle ensomme hytter, men fik med møje og besvær vendt om. (Vi fik os et billigt grin). Spændende at se omgivelserne ved dagslys i morgen.

Her er her lunt: 17°C ude og 22°C inde i bilen, så selv om der er el tilstede, behøves der ingen varme, kun strøm til kaffe, kørestol og respirator.

- Godnat, og på genskriv i morgen.

01-04-2004

Bogen - Suldal rasteplads !
- Sikke en udsigt, at vågne op til.
Næsten en skam at køre, men rejsen skal fortsætte og efter morgenmad, opfyldning m.m. går det videre til Larvik.

Byen er meget meget bakket, så det er umuligt for mig at færdes med kørestol, hvorfor en rundtur sker i bilen. Det fungerede også fint, men der var pokkers stejlt mange steder. (Man kan i øvrigt sejle fra Frederikshavn til Larvik).

01-04-2004

Vi oser lidt og finder atter et sted hvor vi kan spise grill-kylling, så skal vi nemlig ikke tænke mere på varm mad den dag. Aner jo ikke hvad dagen bringer, eller hvor vi ender.

Vi er ude i solen og spiser, hvor der er nu er 27,8°C.

Derefter følger vi nu vej 40 mod nord, og ved Kvelde drejes der til venstre mod Siljan for at skære et hjørne af på ruten over mod Skien.

Det er en strækning som alle burde opleve. Det er en lise for sjælen, ubeskrivelig flot, som kom lidt bag på mig.

01-04-2004

Herfra drager vi langs med Norsjøen fra Skien til Ulefoss, hvor nogle af sluserne til Telemarkskanalen ligger. Der var ingen både, men vi fik da nogle fotos.

Næste mål er Norsjø ferieland. Det er en stor campingplads under Camping Cheque systemet, ved byen Gvarv. Her var der ingen betjening, så jeg gik selv ind for at teste pladsen.

Det første vi mødte var to drenge i kørestol, hvilket tegnede godt. Det er en rigtig familieplads lige ud til søen, med mange aktiviteter og gode udflugtsmål.

Forholdene var ok for kørestolsbrugere, så pladsen får 4½ kørestol.

Hvad er Norge hvis man ikke har været på Hardangerviddan? Den må derfor absolut være næste punkt.

01-04-2004

Det går derfor mod Seljord (E134) Morgedal, hvor der er et stort museum og den olympiske-flamme altid brænder samt Haukeligrend, som faktisk var lukket helt ned. Kun en dagligvarebutik havde åbent. Og endelig var vi ud på Viddan i den smukke aftensol. - Sikke et skue.

Det var ved at blive mørkt, så vi kørte frem til Røldal hvor der tankes op. Både på bilen og os.

Som noget anderledes taler vi om at følge vej 13 syd over mod Sand, i stedet for den sædvanlige rute mod Odda.

Det er helt mørkt nu, og vi holder for natten på Suldal rasteplads. En af de typer som laves ved de nye ”turist-ruter” rundt i Norge (som svarer til vores Marguerit-ruter), hvor der også er gode informationstavler. Den har også opvarmet toiletbygning, med blot et stort rum, nemlig et handicaptoilet.

Sådan skal det være. Her kan alle komme til. Enkelt. – Ikke sandt?

Det lyder som om der er noget spændende lige ved siden af os. Jeg føler at det har noget med vand at gøre, men vi får at se i morgen.

Vi er trætte og falder derfor hurtigt i søvn.

01-04-2004

Suldal Rasteplads - Hovden !
I nat  regnede det meget. Det hamrede højlydt på biltaget, men pyt med det. Vi har ligget varmt og tørt. Det var også herligt med en kop varm morgenkaffe. Vandet var jo klar på termokanden, så den var hurtig lavet.
Et stort vandfald  løb ned lige ved siden af rastepladsen, så vores anelser viste sig at holde stik. Her var nemlig rigtig dejligt. Vi prøver altid at parkere i nærheden af vand eller fjeldet, da det giver en helt anden stemning.

01-04-2004

Inden kursen blev rettet mod nord rundede vi lige inden om Nesflaten. Det er en lille by, som ligger lige ud til vandet. Vi fotograferede kirken - som skulle være kendt - samt omgivelserne og fjeldene, som bare sagde ”spar 2”. Fantastisk! Det var godt, vi tog den vej.

Oppe i Røldal kunne kirken kun beses ude fra. Den var nemlig lukket. Vi undrede os over at der i denne lille by kunne drives hele 4 campingpladser, men det kunne der åbenbart. Sidste gang vi var her var de har også, og alle de andre gange vi kørte igennem, ligeså.

Vejret klarede op, så det måtte være tid til at tage tilbage over Hardangerviddan til byen Haugeligrend. Belysningen derude var helt speciel, med en blanding af blå himmel, hvide og sorte skyer, samt regn og sol i en sand vekselvirkning. Det krævede nogle ekstra pauser. Dette er en god kur mod stress. Man må simpelt hen stoppe op og bare nyde det.

Endelig - efter lang tid - på farten igen.

Hovden !
Lidt køligere i nat, så der blev tændt for el-varmen i morges, da vi stod op.
Det regner, og det ser ikke ud til at stoppe lige med det samme, hvorfor jeg griber chancen til at blive på stedet og få skrevet dagbog og ordnet foto fra turen. Det er et stykke arbejde som også skal gøres, og jo før jo bedre.
Min hukommelse er ikke det bedste, så det er om at skrive medens jeg kan huske det hele.

01-04-2004

Flere gange i dagens løb - når solen var fremme – har den stået på traveture i fjeldet hvilket har været enormt dejligt.

Det blæste lidt, men blot så det virkede forfriskende, og bagefter var det rart at komme ind i en opvarmet bil og få noget varm suppe at drikke.

Det er bestemt ikke sidste gang, vi slår lejr i Hovden.

I morgen må vi desværre kører videre, da jeg satser på at se på en campingplads eller to mere undervejs.

Arbejdet er færdigt, så nu er det tid til noget at drikke og gå til køjs. - Men tak for en god dag.

01-04-2004

Det er gråvejr da vi står op. Vi har bestemt at der skal køres mod syd igen. Bilen, termokande m.m. fyldes op, og der vinkes farvel til fjeldet for denne gang.
- Tak for nogle gode dage til fjeldene.

Vi følger fortsat rute 39 ned mod Kristiansand, da den er afmærket særlig flot på kortet.

01-04-2004

Det klarede hurtigt op, hvorfor det blev en helt fantastisk tur ned mod Evje og Neset Camping (camping cheque-plads), som jeg gerne ville ind og teste. Det var et godt valg, for pladsen viste sig at være super til kørestolsbrugere.

Ejeren tog godt imod mig og vi gik med rundt på pladsen. Alt fungerede. Hytterne havde ramper, og inde i dem var der god plads.
Det jeg beundrede mest, var en stor platform bygget af træ på et klippefremspring. Her var borde, bænke, grill, adgang til fjordbåde, bademuligheder og en storslået udsigt over Byglandsfjorden

01-04-2004

Her var spilleme  egnet. Godt planlagt. Alle stier og veje havde asfaltbelægning, så der var behageligt at færdes selv om terrænet var bakket.

Det blev altså en "5 kørestole"-plads. Der var også et helt specielt stenet område.. Det kan ikke beskrives, men prøv at se på billederne. De burde tale for sig selv.

På strækningen ned - efter at vi havde forladt pladsen - var der flere sluser, vandfald og en gammel sølvsmed. Den var dog lukket, da det var uden for sæsonen.

Pludselig – midt i det hele - kom der opkrævning af bomafgift på kr. 25,00. Det kom noget bag på os, men turen var det hele værd, så selvfølgelig betalte vi med glæde.

01-04-2004

Efter en rundtur i Kristiansand (som man kan sejle til direkte fra Hirtshals) fulgte vi kyststrækningen mod nord. På ruten tæt ved byen, var endnu en plads der skulle besøges, nemlig Hamresandet (også en camping cheque-plads).

Den var egentlig lukket ned for vinteren tidligere end beregnet, men ejeren dukkede op og fortalte at han skulle rejse på ferie, men dog gerne lige ville vise mig rundt. Pladsen lå flot, havde mange aktiviteter, og var dejlig for fodgængere. Men bestemt ikke for kørestole. Det eneste der kunne bruges med henblik på kørestole var toilettet, og her havde man placeret en vaskemaskine midt på gulvet. Det var det eneste rum der var frostfrit om vinteren. - Typisk.

Som et plaster på såret fortalte han, at hvis der kom handicappede, ville de blive tilbudt et værelse med handicaptoilet på det tilhørende hotel. Det var da en løsning, men når man nu er på camping...

Ingen af de øvrige steder kunne man komme ind. På hotellet blev vi budt på kaffe og kage (dette var dog brugbart) og smagte også godt. Men altså, 1½ kørestol kan det vist blive til i alt. - Ærgerligt.

01-04-2004

Vi fortsatte mod Larvik og Skien, men da det begyndte at blive mørkt måtte der findes et sted for natten. Valget faldt på lystbådehavnen ved Åsgård Strand - lige syd for Hovden - hvilket var praktisk, da vi skulle med færgen over til Moss næste formiddag. Det blev dog desværre også på tide at tænke på hjemturen ned gennem Sverige.

- Godnat og tak for endnu en flot dag, med mange oplevelser.

Åsgård Strand - Torp Købscenter !
Her er meget stille og det regner lidt, men efter morgenmaden kører vi op til færgen.
Denne gang skal der betales kr. 123,00, altså det samme som sidste år. Jeg larmer lidt og fortæller, at jeg for få dage siden kun havde givet kr. 107,00. "Det har absolut været en fejl, for jeg var jo ikke pensionist" - fortæller manden mig. - Ak ja. Så ved jeg altså ikke, hvad jeg er, og opgiver at kæmpe mere for det.

01-04-2004

Det regner mere endnu, men det forhindrer os traditionen tro ikke i at standse ved grænsen for at spise grill-kylling. Den er bare supergod. Den vejer godt og vel 1kg, og så koster det kun kr. 29,00. Billigt for mad til 2 personer.

Efter grænsen kører vi ad E6 mod Uddevalla, hvor vej 160 drejer til højre ud mod Orust og Tjörn. Her er atter en plads, som skal kigges på. Hafsten Swecamping (også camping cheque-plads).

Den ligger også  dejligt ud til vandet /stranden. Her er der mange aktiviteter, men pladsen er så skrå, at det er umuligt at færdes med kørestol, og der er ligeledes grusveje alle steder.
Desværre er det også her kun toilettet der kan benyttes som handicappet, og her er endda en generende kant. Men det kan da lade sige gøre at komme ind, og rummet er OK. Det bliver  kun til 1 kørestol.

(Husk lige, at det stadig kun er faciliteterne omkring de handicappede jeg vurderer. Pladserne er super gode og lækre til fodgængere, og har intet med mine bedømmelser omkring "Besøgte campingpladser - er de handicapegnede?" at gøre.)

Overnatter på pladsen ved Torp Købscenter, hvor der også er elektricitet. Yderligere er det tilladt at holde der i 24 timer.

Det er lunt, så det mærkes tydeligt at vi er "nede" igen. Vi har nemlig endnu ikke brugt varme.

Torp Købscenter - Halmstad
Vejret er flot, men vi tager alligevel E6 mod Halmstad, da det er mange år siden jeg har kørt den tur. (Vi plejer at tage ude over Orust og Tjörn.) Opdager i mellemtiden at megen ny vej er bygget til, og at her er ganske pænt, så jeg nyder køreturen.

Har tænkt på at overnatte ved Euro Stop nær Halmstad, da her er parkering tilladt i 24 timer m. el.

Jeg ser også, at vi er ganske tæt ved Ewa og hendes familie (Vi traf dem på Elmia) da de bor i Tjönnersö.

Hvorfor så ikke overraske hende og køre derud?

01-04-2004

Som sagt så gjort. Vi ankommer og hun bliver meget glad. Hun viser os rundt i nogle enestående omgivelser. De havde både elge, grævlinger, egern og vildsvin i haven.

Ved deres nærliggende sø var der lavet en bade- /både-bro samt toilet for kørestolsbrugere, midt ude i ødemarken. Det sker vist ikke mange steder, og da slet ikke i Danmark.

Og så pludselig må jeg krybe til korset. Jeg kørte nemlig pludselig tør for strøm, da jeg ikke havde planlagt en lang køretur på den tid at dagen.
Men Ewas mand Bosse var hurtig til at gå retur efter en bil, således at jeg kunne blive kørt tilbage. (Her havde jeg dog haft meget glæde af den nye "Inverter", så kunne jeg nemlig have aflæst mit strømforbrug mere nøjagtigt.)
Men pyt, det blev klaret under megen morskab.

Og så er vi tilbage for at drikke kaffe og snakke Handicapcamping. Selvfølgelig var det projektet fra Kabe der optog os meget, da Ewa og hendes mand havde været med helt fra starten. Det var spændende at høre om de overvejelser der var gjort undervejs.
Jeg har jo kun været med fra januar, og til den sidste afpudsning.
Endnu en lun aften, så vi går trætte i seng.

- Godnat & specielt tak til Ewa og Bosse.

Halmstad - Amager !
Det øs regnede her til morgen. Men jeg skulle alligevel skrive dagbog og ordne foto da jeg ikke nåede det i går, fordi jeg jo tog på besøg i stedet for. Det har jeg ikke fortrudt, så det er helt fint.

Vi når lige at trave en runde i det store center (her er søndags åbent) og spiser en grill-kylling for sidste gang inden vi kører videre mod Danmark. (Vi har fået mange i denne omgang da de smager uforskammet godt, og så er det også nemt.)

For at ændre lidt på ruten foreslog jeg at køre til Malmø, og prøve at tage broen når vi alligevel skulle ind til Neslein. Så efter spisetid satte vi atter kursen mod syd.

Det var dog en lidt kedelig tur, men jeg havde jo selv valg det. Jeg tror ikke vi vil gøre det mere, uden det selvfølgelig bliver nødvendigt.

01-04-2004
Der er ikke – som ved Storebæltsbroen - en rasteplads, så vi fortsætter over til Amager og slår os ned for natten ved lystbådehavnen, som så ofte før. Her er parkeringspladser med m. el.

Traditionen tro gik aftenen med at rydde op i bilen og gøre lidt rent så det ikke hang over hovederne, når vi var kom helt hjem. Det blæste en del, men det blev en smuk aften.

Amager - Dianalund !
Ærgerligt det er sidste morgen, og det dermed er ved at være slut for denne gang.
Vi er lidt stille under maden, men glæder os til at fortælle om vores oplevelser på turen, samt overbringe alle de hilsener, vi har med os hjem.

Denne gang kom de os i forkøbet, for næppe havde vi parkeret uden for kontoret før ”drengebanden” (Rasmus og Peter) kom ud for at byde os på kaffe.

Normalt er det os der giver fra den store kande, men Peer kom stolt gående med fyldte krus, og var dermed den glade giver i denne omgang. Det morede vi os lidt over.

(Der skal ikke så meget til, når man har let til latter).

Amager - Dianalund !
Vi udnyttede selvfølgelig samtidig tiden til at få nogle praktiske opgaver på plads. Det går ikke at alle holder fri samtidig, men der er også opgaver nok at tage fat på selv om vi er alene hjemme. Nu kommer det nye blad snart, og det glæder os meget.

Vi takkede af for denne gang,og fortsatte hjem til Dianalund hvor pligterne kaldte.

Endnu en god tur, uden uheld af nogen art, hvorfor jeg siger tak for denne gang!