Fra Jyderup!
Egentlig ligger jeg pt. på Jyderup Campingplads for resten af sommeren, men for længe siden aftalte jeg med Peer Neslein, at vi nu – midt i juli, skal prøve at køre en tur rundt i Danmark – hvor jeg vil se på forholdene for handicappede på nogle af landets campingpladser.

Samtidig benytter jeg lejligheden til at teste et GPS program fra VIVIC med dansk tale, på min bærbare PC. (Læs om testen snart på forsiden af campingferie.dk).

Peer har valgt at køre med en af landets største campingvogne, Signe fra  kører med en af landets mindste vogne, og jeg selv skal være i min campingbil.

Den dag vi lavede aftalen, bestilte jeg godt vejr til turen, men som sommeren hidtil har været, er det spændende at se om jeg får mit ønske opfyldt. Jeg håber naturligvis..

01-04-2004

Fra Dianalund til Rudkøbing!
Som sædvanlig, køres der ad de gamle veje til Korsør, over broen til Fyn, og videre ned mod Svendborg.
Undervejs besøger jeg en gammel plejemor ved Tårup Strand, og hun bliver meget glad for at se mig - men dog noget utilfreds med, så jeg må hurtigt køre igen.

01-04-2004

På ruten mod syd ved Gudme ligger godset Broholm, som nu er indrettet til Museum og Ridecenter. Dette har jeg også tilknytning til, derfor måtte det beses, men kun ude fra, da jeg ikke kan færdes inde. Dog kunne vi køre lidt rundt derude omkring parken med voldgraven.

Lige inden Svendborg drejer vi af til venstre mod øen Thurø. Vi kører over dæmningen med den storslåede udsigt over Svendborgsund, og et væld af lystsejlere er på vandet.

Selve Thurø by har mange gamle smukke huse, brosten i gaderne m.m., så vi finder en kinesergrill i den nyere bydel, for at få noget at spise inden der fortsættes.
- Pludselig fik jeg nemlig lyst til kineser-mad.

01-04-2004

Kører over broerne til Tåsinge og Langeland, hvor vi slår lejr i Skudehavnen ved Rudkøbing (med EL).
Det er en flot aften med udsigt over til Langelandsbroen, samt en lang gåtur i den hyggelige havn. Alt for godt vejr til at gå i seng, men i morgen er der atter en dag!
Godnat og på genskriv.

Kysttur!
Efter morgenmaden (med flot vejr) går det igen mod Tåsinge, og ud til Valdemars Slot.

Videre ad kystruten fra Svendborg mod Fåborg. Gennem Ranzausminde og Fjællebro og op i Svanninge Bakker også kaldet ”De Fynske Alper”.

Da vi ikke kom med på turen til ”Europas Højeste Bjerge” har vi nemlig valgt at besøge ”De Fynske Alper” i stedet. Det smager da lidt af bjerge, for de er i hvert fald så stejle på grusvejene, at jeg ikke kan køre i dem med kørestolen.

Men kan man færdes, er de absolut et besøg værd. (Lad helst være med at komme der på lørdage og søndage, for da vrimler det med mennesker, og det er meget svært at parkere bilen.)

01-04-2004

Herfra tager vi ned på halvøen Horne Land, med Hvedholm Slot, der nu er ændret til Hotel, og besøger desuden den berømte Horne Rundkirke.

Så er det på vej over mod Assens, gennem Falsled med den kendte Gamle Kro og de mange ældre velholdte gårde.

Ved havnen i Assens står ”Willemoes Statue”, men jeg kunne ikke komme tæt på ham, hvorfor billedet er taget fra afstand.

Da vi ikke kunne finde nogen soveplads ved Assens, kørtes der derfor tilbage til Fåborg havn for natten, da der både var el og vand lige uden for bilen.

01-04-2004

Vi skal jo møde resten af holdet fra Campingferie.dk i morgen på Kildebjerg Rasteplads ved Vissenbjerg, hvilket jeg glæder mig meget til. Inden sengetid går vi en runde i den hyggelige by.
Men det er meget varmt, hvilket der må gøres noget ved. Besøger derfor lige ishuset, hvor der er stor trængsel, men det hjælper!
På genskriv i morgen.

01-04-2004

Fra Fåborg Havn til Riis Camping!
- Atter flot vejr.
Med udsigt over sundet bliver jeg siddende i bilen efter morgenmad. Alt er åbnet og jeg skriver dagbog, samt ordner fotos. Jeg må sørge for at være opdateret inden resten af flokken støder til, for så bliver der nok at gøre.

På turen op til motorvejen vil jeg følge det nye program til min GPS slavisk, for vi har bestemt at køre ad de små veje, og så bliver det morsomt at følge vores nye ”ven”.

Det er pludselig en mand der taler til os, men han er meget forsigtigt, tålmodig og rolig (GPS'en der taler.)
Så praler Peer af, at han har en ”Dame”, der blidt og følsomt guider ham gennem samfundet. Sådan må det vel være, man kan vel ikke gøre forskel.

Det går over al forventning. Meget præcist får vi besked når vi skal dreje, men det kniber mig, at tie stille. Jeg er jo vant til at vise vej, men jeg strammer op og holder mund. (Det kan lade sig gøre!) Vi når frem som forudsagt / skrevet.

01-04-2004

Efter en spisepause blev de taget foto, filmet m.m., hvorefter alle kørte mod Riis Camping ved Give, som skulle være vores første mål.

Slår GPS fra og følger efter Peer og Signes vogne. Det viser sig at være uklogt, da vi allerede kommer fra hinanden ved frakørselen til Vejle. (Har ellers vores samtaleanlæg med, men Peer glemte at bruge det.)

Der skete nu ikke så meget ved det, da jeg er kendt og ved at vi blot kan dreje fra næste gang, men der er megen trafik i Vejle, så vi kan ikke vende vognen derinde. Får dog vendt og sætter kurs mod Grejsdalen.

01-04-2004

Her skulle der også filmes, så vi regner med at indhente gruppen. De er dog pist væk, så vi kører i stedet mod Jellinge.
Her er de andre lige ankommet for at se Runestenene. Fint, så er der samling på tropperne.

Ankommer til Riis camping hvor alle holder samlet for enden af en stor plads. Der pakkes ud, sættes op m.m. og Anne sørger for noget at spise og drikke.

01-04-2004

Pladsen er dejlig, med mange børnefamilier, men ikke specielt god til kørestole.

Toilettet var dog brugbart, men for høj kant ind (dette kunne nu nemt afhjælpes med et bræt), for lille rum og en meget stram dør. Dørene til de øvrige fælles rum var for smalle til en El-kørestol.

Der bliver råhygget efter alle kunstens regler i den lune sommeraften.

01-04-2004

Fra Riis Camping til Ådal Camping!
Vi spiste fælles morgenmad ude i det gode vejr.
Derefter pakkede vi sammen og kørte til Løveparken i Givskud, hvor vi fik en god oplevelse. Vi var også heldige med at se mange af de forskellige dyr, selv om det var meget varmt.

Løverne var specielt interesseret i ”Peer”. De kom marcherende ud og lagde sig foran hans bil eller vandrede rundt omkring ham i lang tid. (De synes vist han var lækker). Først da han kørte videre, forlod løverne vejen så vi kunne passerer.

01-04-2004

Vi besøger lige en forhandler i Esbjerg , inden ankomsten til Ådal Camping ved Esbjerg.

Her sørger Anne og Kia for at servere frokost til os alle (rart at have en madmor med). De unge er taget til byen for at handle ind til i aften hvor der skal grilles, medens Peer og Jann er kørt på ”snak”.

Ser straks at forholdene for handicappede er optimale, hvorfor pladsen antagelig skal have 4½ kørestol. Indtil nu er eneste gene de løse sten på nogle af gangarealerne.

01-04-2004

Rasmus er grillmester og pigerne sørger for salaten, og det er rigtig lækkert. Det må de gerne gøre igen en anden gang.

Teltet – det lille - skal op, for det skal bruges i nat. (Peer puster underlag op) og solsejlet på den lille vogn skal prøves af.

Ingelise og jeg går en tur ud mod vandet i Hjerting, for at se solen gå ned. Den er flot rød, men da jeg begynder at ”hyle” (tegn på at der mangler strøm på kørestolen) vender vi om, og går tilbage for at redde os aftenskaffen. Ærgerligt, for Rasmus havde set os, og forsøgte at vise os en kortere vej, men det var for sent. Jeg havde ikke hørt ham.

Atter bliver det sent – men endnu engang har vi haft en god dag.
Godnat.

01-04-2004

Fra Ådal Camping til Flyvesandet Camping!
Stadig flot vejr, men næsten for varmt.
- Nå, nu må vi ikke klage.
Efter maden pakkes sammen og forlades en ualmindelig dejlig plads. Nu var vi også heldige at holde på Luksus Camper-pladsen helt for os selv.

Først kører vi mod Esbjerg, for at se den 9 meter høje skulptur af Svend Wiig Hansen ”Mennesket ved Havet”, hvor 3 mænd (vi diskuterede nu noget, om det nu var mænd eller kvinder, men Jann holder bestemt på, at det er mænd) sidder og ser ud over havet.

01-04-2004

Dernæst ud til Motorvejen og så videre mod Fyn. Vi haltede noget bagefter, men heldigvis trængte et par af de øvrige deltagere til en pause, så vi indhentede det fortabte. Det er svært at holde balancen hvis vi kører for stærkt, og jeg bliver meget træt.

På vej ad de små veje på Fyn, op til Bogense og videre ud til Otterup og Flyvesandet Camping – hvor denne nat skulle tilbringes. Der var middagslukket da vi ankom, men tiden blev benyttet til at spise frokost i. Lejrchefen havde dog set os, og lukkede os ind noget før.

Her fik vi en flot placering, med rigeligt areal til alle vogne og med udsigt til havet. Pladsen ligger på en naturgrund, og er – hvis jeg skal sige det – den bedste vi har besøgt.

Ganske vist er det bøvlet med kørestolen i al det sand, men det kan sagtens opvejes af den flotte natur. Som sædvanligt kan faciliteterne ikke bruges, kun toilettet er OK.

01-04-2004

Dagen efter talte jeg med lejrchefen og viste ham, at det kun drejede sig om et bræt, samt nogle vinkeljern, så ville der være adgang til receptionen og butikken. Dette lovede han at gøre noget ved. Håber han holder ord.

Atter måtte Rasmus i gang ved grillen og pigerne af sted efter tilbehør til maden. De klarede det flot, og maden var meget lækkert.

Solen blev rød igen denne aften, og jeg måtte selvfølgelig ned til havet. Jann stillede op til film, og Peer fik taget en masse foto.
Det var et flot syn, som vi heldigvis fik foreviget (Altså solnedgangen.) Der er nu en egen stemning sådan en sommeraften ved vandet.

Anne havde ryddet op og lavet kaffe til os. Det var rart, men også den aften var det svært at finde ind i seng.
Godnat.

01-04-2004

Fra Flyvesandet til Jyderup Camping!
Fyn forlades for denne gang, men da det går lidt stærkt for mig, giver jeg Peer besked om at de bare skal køre videre i deres eget tempo.
Næste mål er Trelleborg ved Slagelse, og der har jeg været flere gange. (Det er også lidt besværligt med kørestol.)

Ingelise og jeg tager - som vi altid gør – den gamle Landevej fra Odense til Nyborg og holder en kaffepause undervejs.

01-04-2004

Ved Trelleborg samles alle igen, og jeg ringer til Jyderup for at sige at vi er fremme om en times tid.

I Ruds Vedby,skal der tankes op, men der har lige været røveri på benzintanken, så det tager lidt længere tid end beregnet, men ankomsten til Jyderup sker som planlagt. Her er man klar til at modtage os.

Det er rart at være tilbage igen, men svært pga. turen Danmark Rundt er ved at slutte.

I aften skal der være fælles grill - arrangeret af pladsen - og der er tilmeldt ca. 76 personer som vil byde os - velkommen til Jyderup Camping.

Inden spisningen kom Signes veninde, samt Carsten og hans søn Mads for at hygge med os. Det var rart at se dem også.

01-04-2004

løbet af aftenen - efter at vi havde spist - kom mange for at spørge til, og se på vores forskellige vogne.

Det blev en rigtig fin og god aften, da solen blev helt rød, inden den gik ned ude over Skarresø. Stemningen var helt i top. (Tak til Steen og Bente.)

Lidt råhygge inden sengetid skader ikke, men alle var trætte efter en god dag,

Godnat og tak for i dag.

01-04-2004

Alle var enige om at det havde været en god tur, og jeg havde fået mit ønske om ”godt vejr” opfyldt endnu engang.

Men de unge mennesker skulle hjem for at passe deres arbejde, Jann havde ferie, Peer skulle starte på sin ferie, og jeg skulle blive som fastligger i Jyderup.
Det var der ingen vej uden om. Det var og blevet slut for denne gang.

01-04-2004

Vi sagde ”farvel” og de 2 hold kørte ud i sommerregnen. (Solen kom dog frem senere på dagen.)

Afsked!
Den måtte jo komme... Dagen hvor vi skulle skilles for denne gang.

Underlig nok var det gråvejr og småregnede, men vi fandt alle ly under vores markiser fra Isabella for at spise morgenmad sammen, en sidste gang. (Tommy skulle lige se hvordan markiserne blev benyttet - 3 stk. i brug på en gang.)