Degneparken - Köckern !
Afgang fra Degneparken kl. 8.00. Kørte i flot solskin og 22 * til færgen i Gedser, hvorfra vi sejlede kl. 11.00.
På denne tur, skal jeg teste en GPS-MUS til min bærbare PC fra NAV TECH!
Det glæder jeg mig til – da jeg så er fri for at sidde med de almindelige kort, som jeg har svært ved at håndtere. Tror det bliver nemmere for mig.
Færgefolkene havde lidt sjov med at finde strøm, da de havde placeret mig længst væk fra stikket. En kvik matros trak dog et kabel nede fra deres arbejdsrum. Kaffen og en ostemad var her på sin plads – men lidt træls at sidde inde på et lukket vogndæk. Vi beslutter at følge GPS-Ruten sydover.

01-03-2004

Gamle huse og brostens belagte gader i massevis i de små landsbyer – men flere nye fortove med nedsænkede kantsten alle vejne – en underlig kontrast. Smukke lange Allér og meget store Skovområde. Bliver ledet gennem ind gennem de små gader, hvor vi ellers ikke kommer, hvis vi kørte på den store vej.
Kører ad Rute 103 og rute 107 – de gamle hovedveje. Fandt en lækker GRILL-KYLLING efter at have kørt rundt i en by med meget UMLEITUNG (omkørsel). På Rastepladsen KÔCKERN-VEST slås lejr for natten. Absolut HC egnet – både ude og inde.

Köckern Vest - Bayeriche Wald!
Afgang kl. 10.00 efter en rolig nats søvn. Det er let overskyet, men varmt, som i går. . Der er advarselsskilte på vejene, mod at køre TUDSER over – hvilket vi ler lidt af. Køre på Motorvejen en strækning - hvilket absolut er kedeligt. Der er meget kø-dannelse – men heldigvis i modkørende retning. Kaffepauser er velsete, netop i dag, da der er omkørsel i massevis. (Er gode til at holde pauser).

På vej til TJEKKIET, for at se på ”DAMER” – vejret er godt, så vi venter spændt. Der var mange, mange lastvogne – men ingen Damer. Efter endnu en omkørsel, fandt vi en lækker DÔRNER KEBAB (de er rigtig gode, store og billige hernede, vil jeg lige sige) !

Nu håber vi ikke, der bliver flere omkørsler i dag. Til aften en ordentlig regnbyge, men den var tiltrængt. Natten tilbringes på BAYERICHE WALD Raste
(Som fysisk handicappet kan man gennem DSI købe en nøgle til HC toiletterne i Tyskland og Østrig – det er en rigtig god ide) Hilsen fra børnebørnene Christina og Mette gennem telefonen.

Bayeriche Wald - Wien!
Afgang kl. 10.00. Det øs regner – men vi er varme og tørre. Kører efter morgenmaden videre til vores venner på ALTENHOF i Østrig. Krydser DONAU adskillige gange, og ser en del aktivitet på floden.

Besøger som planlagt Maria og Alfred i deres bolig på ALTENHOF (Altenhof er en by for Handicappede, hvor man kan klare sig – uanset handicap). Drikker eftermiddagskaffe hos dem – de blev rigtig glade for at se os – kom jo – for dem - uventet. Solen skinner, så vi nyder det smukke sted, med udsigt over til bjergene. Inden vi kører videre fyldes strøm og vand på bilen.

Brigitte – en veninde – der bor i en Bo-enhed for 6 Handicappede, med egne Hjælpere i byen LINZ - var ikke hjemme – men vi standsede og fotograferede, inden vi i stedet for fandt en GRILLHENDERL til aftensmad. Kyllinger lige fra Grillen – er også, til en billig pris. Det kan ikke betale sig at lave varm mad i bilen selv.

01-03-2004

Efter et stykke på motorvejen A1, køres ind på den almindelige Hovedvej B1 mod WIEN. Det er nu halvsent, så en kop kaffe, og en super kebab gør underværker, inden den sidste strækning for i dag. (Det er den største og bedste kebab - jeg nogen sinde har fået). Der er kommet et par mails, men venter med at åbne til i morgen.

Det er sent, kl. er 24.00 - da vi når Wien - så parkeringspladsen uden for campingpladsen bruges for natten.

Wien - Sct. Pölten!
Efter morgenmaden traves en tur i byen, hvor der er MARKEDSDAG og en gevaldig trængsel – men hyggeligt. De sælger alt mellem himmel og jord ! Gaden er meget stejl, hvorfor det kniber for min køreestol at trække opad.

01-03-2004

Tjekker ind på Campingpladsen ”KLOSTERNEUBURG” – pakker ud – tanker op og gør bilen ren indvendigt. Om eftermiddagen kommer min veninde Andrea med sin lille søn Marchal – en rigtig dejlig unge. Snakken går, som havde vi været sammen hver dag. Andrea arbejdede på Altenhof - da jeg var på besøg dér, for første gang - for mange år siden. Har siden holdt forbindelse med hende.

Beslutter at køre fra Wien til aften, da alt er ordnet. Det er lettere at komme ud af byen på denne tid. så vi tager til SANKT PÖLTEN - og sover på en parkeringsplads i byen. Det øs regner – men pyt – vi har det varmt og tørt.

Sct. Pölten - Oldtimer Raste!
Klar til en ny og spændende dag – tager nu sydover på B20 til Graz. Det larmer ganske forfærdeligt, når vi kører op og ned i bjergene, fordi der mangler noget af vores udstødning.

Da jeg har valg at GPS’ skal følge den korteste rute - minus motorveje - bliver vi ført ind i mange skønne byer på ruten. Fra GRAZ mod KLAGENDORF er vi kørt ad A2 .

01-03-2004

Oldtimer Raste - Ponte Gardena!
Herligt vejr. Hyggeligt med hilsen/mail fra Heidi Hjælper. Hun + familien har det fint, da de også holder ferie.
I dag kører vi videre til Italien. Har stadig pæn tid – da der er kørt en del de to dage, hvor det regnede, så vi satser på Camping CHEQUE plads i DOLLOMITTERNE i NORDITALIEN til aften.

Har sat GPS'en til den korteste vej - minus motorveje – små bjergveje – betalingsveje. For at undgå smalle veje, har vi tastet ind at det er bus!

01-03-2004

Kører kl. 9.30. ad A2.(snyder). Før VILLACH drejer vi af til B83 mod Wernberg. Herfra til ss13. Videre til TOLMETTZO. Møder flere campere end først på turen. Ualmindelig smuk rute, hvor vi plukkede ”Engblommer” til bilen. Her er meget grønt – men det er jo også forår.

Da det er blevet noget senere end beregnet, springes Campingpladsen over, og vi kører videre frem til DOBBICIACO. Finder en IMBIS og køber en kæmpe burger – rigtig lækker med masser af snask i. Snakker lidt om at køre til GARDASØEN, da der er tid nok – men venter med at beslutte til i morgen. Lige nu er vi trætte.

Kører ind på en privat parkeringsplads, ved PONTE GARDENA, i en lille by BARBIAN hvor der holder nogle andre campere. Klare os fortsat fint med strøm, både til bil - kaffemaskine - kørestol – respirator og PC.

Pontegardena - Gardasøen!
Det er gråvejr. Afgang kl. 9.00, og indstillet på at køre i retning mod GARDASØEN – kan lige så godt bruge tiden på at køre, da jeg ikke har lyst til at være ude i regnen. Finder en plads med Camping CHEQUE, hvor vi planer (på nuværende tidspunkt) at slå lejr i et par døgn – vi har nemlig fortsat god tid, og nyder det i stille tempo.

Her er så smukt, og mig der ikke har forstået, at nogle kunne være så fortabte i Italien (Jeg tager mine ord i mig igen). Sidste gang jeg var her, var det efterår, og alt var svedet – nu er her grønt, og blomster over alt.

Der skal fyldes diesel på bilen - går blot ind på kortet METROGUIDE, der hører til GPS’ og søger på SHELL – fluks - kommer der en pil - på den planlagte rute, som viser, at der er en tank få kilometer fremme. NEMT og LET – især når man ikke er stedkendt!

01-03-2004

I de større byer er der ”MARKEDER” på alle større pladser. På ss122 mod TRENTO - fik vi en flot Guidet By- rundtur. En gade havde indkørsel forbudt, og det vidste GPS'en på forhånd, hvorfor vi kom rundt uden besvær.

Endelig ved 16.30 tiden kommer vi til campingpladsen ”BELLA ITALIA” – og det er bare sagen. Vi har foreløbig slået lejr i 2 døgn. Jeg har aldrig set så stort og flot et område før!
Bedst af alt – vi slår lejr lige ned til GARDASØEN, med en udsigt der siger ”BINGO”. Hvor heldig kan man være!

Bella Italia!
Her er ubeskrivelig dejligt – pladsen er perfekt, og her er stor aktivitet. Børn under 12 år kommer gratis ind – hvorfor jeg tror hver familie har ca. 5 børn - det er nok ikke sandheden, men det virker sådan !

Nær ved - langs en flisebelagt Strandpromenade, er der køre/gå mulighed for at komme ind til en lille by og helt ud i vandet – sådan skal det være.

Perfekt til Kørestolsbrugere.
Hilser på en handicappet dame fra Holland – hendes mand har lavet en lille handy lift til campingvognen - et meget simpelt system, som bare virker.

Fuglene hernede er meget tamme – der er mange af dem, de kommer næsten hen til os, og det vrimler med fireben. Godt vi ikke ligger i telt.

01-03-2004

Ovre fra den modsatte kyst ved GARDALAND (Et stort Sommerland) ses en luftballon i flotte farver, og om aftenen / natten er der laserlys – et utroligt flot syn!

Bella Italia!
Er her stadig – dasker rundt – sender kort herfra til mit barnebarn Christina, der har fødselsdag - skriver dagbog – sender SMS’ – mailer m.m. så der er slet ikke tid til at tage videre. Ser tiden an !!! Har stadig god tid, og da her er meget at se på – har vi slet ikke lyst til at køre videre!

Træffer et dansk par - Alice og Jim - som er på vej rundt i Europa i 1½ år i en autocamper. (Bare det var mig – jeg er lidt misundelig). Vi udveksler mailadresser, da det er spændende at høre om deres videre færd.

Vejret er pragtfuldt om aftenen, og der er begynder at komme svar på de sendte mail fra Danmark – men jeg vedtager, at jeg ikke vil åbne dem – da det sker på mobil-telefonen. Der må komme nogle flere inden !

Bella Italia!
Endnu en smuk og varm morgen ! Efter kaffen – medens Ingelise er i bad – beslutter jeg alligevel at åbne alle de mail, der er kommet. Er vel lidt nysgerrig, og når nu folk vil sende mig en hilsen – må jeg vel hellere åbne.

Det viste sig at være godt – for nu står verden altså ikke længere !!!!

01-03-2004

Der er kommet mail fra PEER NESLEIN (Læs Peers skrivelse) - at han, sammen med flere fra Firmaet, kommer til GARDASØEN lørdag og søndag. De vil komme til kaffe lørdag formiddag, og samtidig filme lidt til TV – hvis det da kan passe!!! Om det kan!!!

Det er bare for meget, for planen var jo ikke at køre til Gardasøen – skulle blot køre rundt i Østrig !! Det er helt tilfældigt, vi er havnet her ! Anede heller ikke – at de skulle til Italien. Heldigvis har vi ikke travlt – og glæder os meget, til de kommer – sikke en overraskelse.

Stadig flot vejr, dasker ind til byen – spiser Pizza - det må vi jo prøve i Italien - is m.m, og bare råhygger på pladsen.

Der er SMS fra Peer, at de vil komme, ved 10.00 tiden i morgen lørdag !

Peer til Kaffe!
Har aftalt, at hente Peer ved indgangen kl. 10.00 – aner ikke, hvor mange der kommer, men ser, at bilen er fyldt op.

Der bliver snakket – drukket kaffe, og snakket - drukket kaffe , samt optaget en del film fra bilen og pladsen, samt en snak mellem Peer og mig, til TV. Peer taler om, at vi måske kan følge med / eller mødes på GIBRALTAR – NORDKAP ekspeditionen til September, da jeg er i Norge på den tid alligevel – men det er jeg nu ikke så sikker på – jeg kan overse – selv om det lyder spændende !

01-03-2004

Vi aftaler evt. at mødes på Hjemturen midt i Tyskland, men vi SMS’ ved, når tidsplanen kendes. Har meddelt, at vi er på Camping CHEQUE Plads i KIPFENBERG om torsdagen – hvor vi håber, de kommer!

Gæsterne er kørt igen – da de skulle videre rundt om GARDASØEN for at filme, så vi traver en tur ind til byen, og over for at sludre med Alice og Jim. Fortæller dem om CHEQUE systemet, hvor der spares mange penge. De kontakter kontoret i Kolding og bestiller en del, til deres videre rejse i Europa.
Der er mange vindsurfere på søen i aften – vinden må være tilpas!
Sidste aften her, ærgerligt – men vi vedtager at køre hjemad i morgen søndag, så vi ikke kommer under pres!

Bella Italia - Imst!
KL. er 10.00. Afsted - og TAK til GARDASØEN for denne gang - inden det bliver for varmt, og der kommer for mange turister på vejene. Her er enormt mange campere og campingvogne i området, og gennem byerne er vejene meget smalle !

Vejret er flot, og det er en meget smuk rute langs søen - så den strækning, vi så i mørke – har vi nu kørt i fin sol, hvorfor jeg har taget mange foto.

Campingpladserne ligger ganske tæt – side ved side ! Men her er nu også rart!
Finder en parkering i IMST for natten !

Imst - Bodensee!
Storslået udsigt til sneen og bjergene.
Kører kl. 9, mod nogle af de kendte skisportssteder i ØSTRIG.

Efter ST. ANTON m.f. kommer vi op i ARLBERG-PASSET, og her er rester af sne, som der kan røres ved. For 2 uger siden brugte de snekæder på hjulene – men nu er vejene flotte og rene.

01-03-2004

Ingelise kommer tilbage med en klump sne – rigtig Alpesne. Snupper lige en Sanwich. Her er tydeligt mange turister, som holder middagspause.
SMS fra Thomas (Lone Hjælpers mand) – han vil gerne lave min udstødning, når vi kommer hjem. Godt !

Drukket eftermiddagskaffe i Lichtenstein – Spist kylling til aften i SCHWEITZ - besluttede lige at køre et smut derind – når vi nu var så tæt på !

Målet for natten er BODENSEE – SCHWEITZ, hvor vi slår lejr i en LYSTBÅDEHAVN. Her er samtidig mulighed for strøm ! (Ugen efter, vi havde været der – faldt der et fly ned i Bodensee – og mange mennesker omkom - det er underligt, at tænke på).

Bodensee - Kipfenberg!
Herligt frisk vejr oven på nattens regn. Vi daser omkring på havnen, nyder udsigten og kapre noget mere strøm til kørestol og kaffevand.

Meget - meget klart vand i søen. Man kan se fiskene svømme rundt tæt ved kysten – hvorfor der er mange lystfiskere på kajen. Livlig sejlads med store turistbåde og små sejlskibe.

Over byen - på den anden bred - er 2 luftskibe oppe. De er til fordel for turisterne, så de kan se BODENSEE fra oven. Flere drageflyver over bjerget ved siden af.

01-03-2004

Medens vi er i bilen, render der et par egern ude på plænen – de er meget tamme og opholder sig ganske tæt ved. Der kommer en SMS fra Peer, at de vil se tidsplanen an til på torsdag, samt en opringning fra Lone Hjælper – dejligt.

Køre efter kaffe, for at undgå myller trafik i byen. GPS’ har slået ude en del gange i bjergene. Men den har sagtens kunne følges – da køre ruten er farvet rød på kortet ! Den er en god hjælp!

Efter MEMMINGEN holdes en pause. Følger B300 et langt stykke mod nord. I byen AUGSBURG, sidder vi fast mellem 2 parkerede biler, de er kørt meget tæt på , hvorfor vi ikke kan komme ud , benytter blot ventetiden til at spise – ja nu spiser vi igen – alle tiders DÔNERKEBAB . (De er altså gode hernede).

Biler, sporvogne m.m suser om ørerne på os, men man kan bare gøre - ingenting – venter kun på, at én af bilerne bliver afhentet.
Atter et held , at der er tid nok.
Også her advarsel mod TUDSER.

Er fremme ved KIPFENBERG campingplads –”ALTMÜHLTAL” kl. 23.18. Der er lukket af – så vi bliver på parkeringspladsen. (Heldigt – så sparer jeg den overnatning.)

01-03-2004

Det var spændende at vågne op, for at se, hvordan her så ud. Blev glædeligt overrasket, da der er i en lille gammel, utrolig velholdt og hyggelig by .

Slår lejr og går en tur ned, for at sondere terrænet. Pladsen er god, og vi holder fint ved en lille å, med udsigt til et bjerg. Om aftenen er det projektør-lys på Kirken og bjergsiden ! Handicap Toilettet – er stort, som en balsal !

Solen står højt på himlen, og der kommer en SMS fra Heidi Hjælper – hun og familien har det stadig fint. Vi sender én tilbage til hende, og samtidig én hjem til Anne Hjælper. Deler en liter is, og nyder det.

Har købt en lille lampe, som skal kunne køre på solceller – gad vide om den virker !!! Det gør den. Spændende om Peer når at komme i morgen!

Kipfenberg!
SMS fra Peer, at de er kørt over Kassel hjem. Det har været uvejr hernede, så mange veje er oversvømmede, og der er lange køer på motorvejene. Det er fuldt forståeligt – men alligevel ærgerligt – havde glædet os til at møde dem alle igen!

Vejret godt, så vi nyder det på pladsen og i den lille gamle by ( Der ligger en god IMBIS). SMS fra Anne Hjælper, og telefon fra Nina i Sorø, det var hyggeligt.

Har opdaget, at der på toppen af bjerget over for, er placeret et stort KORS – som man skal stå et bestemt sted for at se. Først kunne vi ikke finde det, og troede, vi havde set syner – men pludselig i en bestemt vinkel – var det der igen. En pudsig oplevelse !

01-03-2004

Det er meget lummert. Det trækker op til regn og torden i aften, så markisen slås ned, inden vi går i seng – det ville være træls, at skulle gøre det midt om natten – hvis det bliver uvejr.
Det blev uvejr med masser - masser af regn, skulle jeg hilse og sige! Glade for vi ikke var tele-campister, men lå tørt og godt !

Kipfenberg - Raste på A9!
Køre videre ved 9.00 tiden, inden det bliver for varmt, og der kommer for meget og tæt trafik. Lader GPS’ bestemme ruten (giver den mulighed for at bruge motorvejen) så det er spændende. Medens jeg ligger og råhygger, SMSer jeg lidt med Anne Hjælper, hun har det godt, og har nydt sin ferie! Nu er vi ved at være færdige til at køre herfra. Farvel og TAK for denne gang.

01-03-2004

Ved BAYREUTH er der stor kø dannelse på 11 km. Men - da vi har GPS’ kan der hurtigt findes en anden rute - fra den førstkomne afkørsel, hvorfor vi drejer af.

Omkring HOFF køres en strækning på motorvejen igen. Ved LEIPSIG var der atter en lang STAU (kø), kører fra og benyttede chanchen til at pause den. Der har været oversvømmelser i en del af op- og nedkørslerne, efter nattens regn, hvilket vi havde hørt over Trafik-radioen. (Godt at kunne følge med, når der er trafikproblemer).

Følger A9 til en Rasteplads, og bliver der for natten.

01-03-2004

Raste på A9 - Storstrømsbroen!
Det regner stadig, så det er godt, der skal køres i dag. Beslutter at begynde kørsel på Motorvejen for at skyde lidt fart – så er der tid til at daske, hvis vejret bliver bedre senere. Har færgebilletter til kl. 16 – eller kl. 18 fra ROSTOC. Et held, vi har haft så mange flotte dage i Ferien.

Ved Berliner Ringen - drejes af til B5, da vejret er blevet godt igen. Strækningen er en lang Allé – hvor der er rigtig mange minder over trafikdræbte (lys, kors,billeder og blomster i vejkanten) – de er simpelt hen kørt ind i træerne.

01-03-2004

Fortsætter frem til B107, og rammer samme rute, som da vi kørte ned. Ved PLAU AM SEE , er jeg WC trængende, og finder derfor et hospital – som har et HC toilet.

Jeg tror det minder om Hornbæk Fysiurgiske Hospital, da der er mange yngre tetra / paraplegikere i kørestole. Ligeledes en Ortopæd Kirurgisk, og en Neurokirurgisk Afdeling.

Er ved ROSTOC færgeterminal kl. 16.45, og da vi har en reservation til kl. 18.00, er der tid til at slappe af , samt få en kop kaffe.
På færgen får vi atter strøm – denne gang gik det nemmere – koger vand m.m, så der er nok til vi kommer hjem i morgen. Begynder at rydde op i bilen!

Atter i Danmark – her er nu dejligt, rent og smukt, så der slås lejr for sidste gang – på pladsen ved den nye STORESTRØMS BRO ! Solen går ned ILDRØD!
Det må da betyde TAK FOR EN GOD FERIE!

Storstrømsbroen - Dianalund!
Efter en god nats søvn – vendes snuden mod Dianalund, hvor vi er midt på eftermiddagen. Kører dog først over Slagelse, for at få bilen i vaskehal – (hallen skal jo være ekstra høj, og det er den ikke ret mange steder) – vognen trænger i hvert fald til at blive vasket efter den lange tur, samt fyldt op med diesel.

Det har været en ualmindelig god Ferie – med mange uforglemmelige oplevelser.

Besøgene i Østrig hos Alfred og Maria på Altenhof – hos Brigitte i Linz, og hos Andrea i Wien – havde vi planlagt.

Et nyt godt venskab med Alice og Jim – har vi fået i tilgift.

Men – men!!
Turens højdepunkt var nu alligevel besøget af PEER - ved GARDASØEN!

En STOR TAK til NAV TECH NAVIGATION for GPS musen til min bærbare PC. Den har været til rigtig stor hjælp ”TAK”.