Afgang
En ualmindelig god start på dagen ! Solen skinner fra en skyfri himmel – mange har sendt MAILs og SMS med ønsker om en god tur , hvorfor alle odds er med os.
Lone har ordnet færdig herhjemme, og da Ingelise møder ind kl. 9.00 er hun og jeg klar til at køre.

Første stop, når vi skal mod Nord, er altid – Grillen - i Frederikssund . Den har verdens bedste Burgere, og vi kan simpelt hen ikke leve uden sådan én.
Herfra går det til Helsingør, hvor vi har plads på HH Færgerne kl. 12.00. Billetterne er købt gennem Dansk Camping Union, hvor der ydes en pæn rabat.

Pause ved Söboda!
Temperaturen ude er steget til ca. 25*, så her er godt varmt. Kører ad E4 hele vejen til ”ELMIA”.
Midtvejs holder vi på en rasteplads SÖBODA, tæt ved en sø, hvor vi nyder kaffen , efterårsfarverne og den smukke natur. ( Holder altid pauser ca. hver 1- 1½time ) Den store 3 let. Termokande er fyldt med kogende vand, hvorfor vi kan lave Kaffe/The eller Kakao efter behov og ønsker. Nemt er det også, da jeg ikke behøver at blive læsset af og på flere gange dagligt, da alt kan klares i bilen.

Ankomst til Elmia!
Turen går glidende, og vi ankommer til ELMIA kl. 16.30, hvor vi bliver placeret lige uden for Messehallerne med strøm til bilen – toiletbygning osv. Tæt ved – hvad mere kan vi ønske!!!
Inden lukketid nås en runde i Hallerne – hvor vi møder Camilla fra Camping Cheq i Danmark. Senere - medens vejret stadig er flot, må vi finde folkene fra KABE CLUBBEN – Dan Møller, herfra har skaffet os billetterne til ELMIA og det må der takkes for. Finder dem hurtigt og får en snak om, hvad vi kan lave fælles de følgende dage.
Bliver inviteret til at spise med, med beslutter at spise i bilen og lige finde os selv, inden Peer og Jann kommer i morgen. Temp. kl. 20.00 er Ude:20* - Inde 24*

Elmia!
Efter morgenmaden går vi ind i Messehallerne, og der er noget at se på. Udstyr i lange baner, men det kan Peer nok beskrive meget bedre. Forholdene er fine til kørestole, og der er også mange brugere til stede. Mest betaget blev jeg af en Minicampingvogn til at spænde bag en motorcykel. En skønne dag kommer der vel én, der kan spændes bag en el-kørestol.

Peer og Jan ankommer mellem 14 og 15 sammen med Mads– Søren og Carsten . Der skal laves en del film.

C C Clubben af Sverige inviterer os til Reception efter lukketid. Besøger også KABE folkene fra Danmark.

Peer må lige drilles lidt, da han må skifte sin store GPS ud, med en GPSmus magen til min. Den store kunne ikke tage det nordlige Sverige ! !
Det er ikke altid prisen, det kommer an på.
Ufatteligt, at så mange Campister kan være samlet på et sted, og der samtidig kan være god ro og orden !

Går tidligt i seng – men snakker længe – da vi vil køre i morgen inden Peer skal på KABE fabrikken og holde sit Pressemøde.

Elmia - Storuman!
Respiratoren sættes til bilens batteri. Kører op langs Vätteren mod Mariestad.
Efter ca. en timers kørsel holdes Kaffepause – solen skinner, så jeg drejer sædet rundt – åbner sidedøren og nyder udsigten over søen. Der er plads til et lille bord på skillevægen. Længere fremme kommer 3 elge vandrende stille og roligt, tværs over vejen - et flot syn. (Benytter kaffemaskinen på 12.w. for at spare på det kogende vand. Det er rart at have til i morgen tidligt)

01-03-2004

I Mariestad er der Torvedag –med meget trafik, hvorfor der blot fyldes diesel på bilen. Følger herfra INDLANDSVÄGEN Nr. 64 mod Nord, men drejer af ved Gjötakanalens Sluse. (Der er el-standere ved parkeringspladsen) Indtager frokosten her, Har dog rigeligt strøm på bilen.

Kaffe endnu engang ved Lersjöen – flot udsigt. Denne gang hægter vi bordet op i førerkabinen, så vi har udsigten gennem forruden. Temp. ude er 20,5*, så det er meget behageligt at køre, Her er enormt smukt – så det ender med flere pauser undervejs, men vi satser på at nå Siljan Søen til aftensmaden. Vi er fremme kl. 17.30 og finder en BURGER-VOGN som gerne vil sælge noget til os.

Termometeret viser 7* da vi nærmer os Sveg, og himmelen er ildrød – et utroligt skue. Da alt går glidende og vejret er godt, beslutter vi efter en ekstra god pause at fortsætte til sengetid. (Det er altid vigtigt at standse INDEN man bliver TRÆT eller SULTEN)

Overnatter kort før Östersund , hvor der er en Invalideparkerings-plads med strøm. Sætter Tænd/Sluk uret til varmeovnen, således at den varmer fra kl. 5.00. Kørt 750 km.

Storuman!
Endnu en smuk morgen. Står op i en varm bil (20*) kl. 7.00 og gør klar til at køre. (Dejligt med det kogende vand på termokanden til ”Klatvask” ved køkkenvasken og morgenkaffe). Medens vi ligger til strøm, fylder vi atter kanden med kogende vand, så spares der på gassen.

Fra Östersund går det ad INDLANDSVÄGEN vej 45 mod Arvidsjaur. Først var vi kørt for langt ad Motorvejen, men opdagede hurtigt, at GPSen ikke fulgte ruten. Fandt en afkørsel og kom nemt på rette kurs igen. ( TAK GPS ).
Det er lidt køligere i dag ( ca. 12*), så det er rart at blive i bilen, og nyde udsigten fra forruden. Godt med noget varm Kaffe/The/Kakao – da drikkevarerne i Fodpanelet næsten er for kolde.

Heroppe er der alle steder rigeligt med ”OFFENTLIG STRØM ” ved parkeringspladserne, hvorfor vi nemt kan klare os uden Campingpladser, men vi må jo hellere sympatisere med Peer – Jann og deres store, flotte udstyr – så vi følger med ind . I aften bliver det på ”Gielas Camping” i Arvidsjauer. Glæder os til at møde dem, og høre om deres oplevelser.

01-03-2004

Inden Storuman var der en udstilling ”Nybyggerland”, men ingen mennesker - der var kun nogle telte tilbage.
Inde i byen var en forretning åben, og jeg fik købt min obligatoriske Gedeost, som jeg vil nyde til en kop kaffe om lidt - herligt.

Bilen driller – antagelig noget med dieseltilførsel, så vi kontakter Falck, der vil komme inden for den næste time. Godt vi er lang foran Peer og Jann – så vi hygger os og bare venter – godt vi har huset på ryggen.

Hvad i Alverden ! Hvem kommer kørende bag os – ikke andre end Peer og Jann – sikke en overraskelse . De har kørt til for at nå os– hvilket lykkedes, da vi nu var standset. ( Havde SMSet til dem, at vi var gået i stå ).

Peers første kommentar var : Ringet efter Falck! Nu komme vi ellers lige fra Købehavn for at hjælpe Jer !!! . Denne bemærkning udløste stor latter. Der blev filmet og fotograferet efter alle kunstens regler – men der skulle selvfølgelig også være tid til kaffe.

Som Peer sagde: Det er da de mest utrolige steder, vi drikker kaffe sammen – enten ved Gardasøen – eller ude i den Svenske Ødemark – men det smager nu godt.

01-03-2004

Falck kom hurtigere end beregnet, og mente det blot var en bagatel. Vi skulle 50km tilbage for at komme til et værksted, hvor de ville ordne bilen tidligt næste morgen. Blev bugseret op på ladet og vinkede farvel til Mændene. Enedes om, at de skulle fortsætte turen, som de havde planlagt.
Sover på værkstedet, hvor vi har strøm m.m. går tidligt i seng, da der venter os en lang dag i morgen. Taler lidt om hvilke muligheder vi nu har for at nå Nordkap – da vi allerede er nogle timeres kørsel forsinket

Storuman - Polarcirklen!
Sover godt og står tidligt op for at være klar til at aflevere bilen. Kommer dog først til kl. 9 , men det er blot en lille ledning, der skal skiftes, så kl. 10 sender vi SMS til Peer og Jann, at vi fortsætter mod Nord.

Ærgerligt – da vi har fyldt Diesel på og skal til at køre, ryger det fra instrumentbordet, og vi må tilbage til værkstedet. Mekanikeren havde sat en forkert ledning på, så nu måtte han til at skifte en masse (uden beregning) hvorfor vi først er køreklar igen ved 13 tiden.
Naturen er fantastisk flot – solen skinner og vi nyder den i fulde drag. Vi har næsten vejen for os selv !

Satser på at nå op, ved at bruge nogle af de sene aftenstimer til kørsel, men tvivler på, at komme med til Nordkap. ( Heldigvis har både Ingelise og Jeg været der tidligere. )

01-03-2004

Ved Jokmok indser vi, at det er for dumt at bruge tid og kræfter på at indhente Peer og Jann – da vi nu er en dagskørsel efter.
Lægger kursen om !

Kører tilbage på Polarcirklens Parkeringsplads for natten, hvor der er strøm, opvarmede toiletter, og tænker os om.
Ny rute : Mod KIRUNA – ad E10 – mod E6 , hvor vi havner ud for Lofot-øerne ! På E6 kan vi møde Peer og Jann igen, når de kører ned.
Giver Mændene besked, så alt er OK !

01-03-2004

Polarcirklen - Norges Grænse!
Det har været koldt I nat – temp. ude var nede på 1½*, men inde har vi haft 18* - hvilket har været fint. Spiser morgenmad – nyder udsigten – sender hilsen til Peer og Jann – skriver dagbog og gennemgår alle de foto, der er taget. I aften sendes Mail hjem!

Kører til Kiruna og ser et skilt mod ” LAPCENTER” – det må vi se. Alle Lapperne er væk – kun teltene er tilbage – ærgerligt, men der er masser af strøm + opvarmede toiletter.

Videre i den smukke natur opdager vi et museum med et ”IS-HOTEL” – men – ingen ishotel, kun et skelet og nogle andre bygninger. Spændende at se hvordan efterårsfarverne skifter, efterhånden som vi nærmer os fjeldene.

01-03-2004

I Kiruna findes et OBS-VAREHUS – det benytter vi os af, og får noget at spise. Dejligt. Videre mod den Norske grænse, hvor jeg ved, der er en plads med strøm – her slår vi lejr for natten.

Mættet af endnu en dag med mange gode oplevelser, sender vi en Godnat-hilsen til Peer og Jann, som i dag har været på Nordkap – glæder os til at møde dem i morgen.

Norges Grænse - Fauske!
Sovet på grænsen mellem Sverige og Norge på stor P. Plads med strøm. Temp. i nat på 3* og i bilen 18*. Møder en teltcampist – det må nu være kold, men han så glad og tilfreds ud.

På E6 i Bjergkvik findes en Shell-tank – hvor vi kan mødes med Peer og Jann senere på dagen.
Planerlægger en tur over på Lofoten inden. Det har sneet i nat, så der er hvidt på toppen af fjeldene. Et fantastisk skue.

01-03-2004

Der er flot på Lofoten – men tiden er lidt knap, da vi har aftalt at mødes med Peer og Jann kl. 15.30. Her er bare smukt - høj sol og dejligt vejr – sikke en natur! Et sted 5 km, ud ad en smal grusvej – lå et Samisk Friluftsmuseum, men vi turde ikke løbe risikoen for at køre derud. Vi må jo passe på os selv.

Møder mange mennesker på ”Rulle-ski” – det er vist det store hit, i stedet for løbehjul!

Hurra ! kl. er 15.18 – Peer og Jann i sigte – stor gensynsglæde, og selvfølgelig en kop kaffe inden vi fortsætter syd over.
Peer fortæller at han har modtaget en mail fra en person i Holland, som har spurgt til min bil – det må jeg sige – sikke en opmærksomhed.

01-03-2004

Norge er nu én gang Norge – her er så dejligt! Vejene er meget mere snoede, men det giver bedre tid til at nyde udsigten!

En lille sejltur ved ”Skarberget - Hamaröy”. Taler om en tidligere campingplads ved Fauske for natten . I aften skal der ”Hygges” – det glæder vi os til. Der er så meget vi skal fortælle hinanden.
Kører ind på NOTVATN CAMPING , da det er ved at blive mørkt – den er mennesketom, så vi har god plads.

01-03-2004

Spiser sammen i Ekspeditions Campingvognen.

Mens Peer og Jann pakkede ud – rinkede vognen til – slog benene ned - tømte af og fyldte op – tjekkede udstyr m.m., lavede vi mad (Gullasch + Kartoffelmos) i vores bil. Den var jo klar med det samme.
Godt vi ikke har så meget nymodens udstyr – her ser vi tydeligt kontrasten mellem ”Luksus Camping og vores Primitiv Camping”. Nej – det er en rigtig dejlig vogn de har !

01-03-2004

Havde regnet ud, at vi kunne koble Respiratoren fra kørestolen – hejse kørestolens sæde op – vippe mig ind på sædet i rundsiddegruppen – løfte respiratoren op – sætte den på gulvet i campingvognen – give mig forlængerslange på til luft (Nødstrøm på respiratoren) – og tage strøm fra vores bils 220w , med en forlængerledning.

God aften med udveksling af erfaringer i Campinglivets glæder. Dog skal man ikke tro, at de to herrer holder fri om aftenen, for der blev skrevet – telefoneret og redigeret film i lange baner. De har rent ud sagt en lang arbejdsdag !

Om natten er Ingelise og jeg sikre på vi så Nordlys – det var flot at se det veksle hele tiden mellem stærk og svagt. Vi nænnede næsten ikke, at lægge os til at sove !

Fra Notvatn til Snåsa!
Det har været koldt I nat – 1½*, I bilen havde vi 17*
Peers bilrude var frossen – vores fri grundet kabinevarmeren!

Vi havde drukket så meget kaffe om aftenen, at mændene løb tør for vand under morgenbadet - vandhanen udenfor var frossen , så Peer måtte over åen efter vand.

Medens de atter tømte af og fyldte op osv. – sørgede vi for at få fyldt den store 3l termokande med kogende vand, til kaffepauserne resten af dagen.

01-03-2004

Atter en uforglemmelig dag – ned gennem Norge ad E6 . Et par gange fik vi øje på nogle elge på markerne og i vejkanten. Solen er fortsat fremme og himlen klar og blå, hvorfor alle pauser kunne foregå ude.

På POLARCIRKELEN var der kun os – men det gjorde det absolut ikke dårligere. Stadig lidt sne fra sidste år på Saltfjeldet og ellers flotte gyldne farver over alt. Efteråret er ualmindelig smukt heroppe.

Den ene kaffepause havde jeg bestilt – da jeg hver gang, jeg er i Norge , skal holde pause i Namnskogen – der er bare så dejligt!

Sendt en del SMSer til Danmark, og også fået en del tilbage – hyggeligt!

01-03-2004

Fremme ved en Hotel-Camping, hvor vi skulle overnatte, gav Peer aftensmad og kaffe til os alle – der var rigtig godt.

Peer og Jann skulle arbejde en del mere, hvorfor Ingelise og Jeg gik trætte – men glade i seng!

Snåsa - Olypia Hallen i Hamer
Frost i nat – omkring frysepunktet, men stadig fin varme i bilen.
Atter høj sol til morgen, hvorfor der venter os en rigtig flot køretur op over DOVREFJELDET. Skyerne ligger lavt, så vi køre oppe over dem – en underlig fornemmelse. I dag er vejene lidt smallere, så Peer og Jann kan ikke køre fra os (Vi har walkie-talkier). En kort tid lå vi foran – men det blev ikke ret langt. De måtte lige tale med pressen undervejs.
Undervejs i dag er der modtaget flere Mails og SMSer med venlige hilsener og tanker, hvilket vi siger TAK for – det er rart at vide, at så mange følger vores tur.

01-03-2004

I Trondheim ryger vi på betalingsvej – men det er kun kr. 35,00 – hvilket er billigt i forhold til at køre ned gennem byen, og undgå al trafikken. Der står trompoliner i mange haver – men børnene har jo også lang til anden udendørs beskæftigelse eller kammerater.

Der er meget store landbrugsarealer i dette område.
Oplever naturens skift mellem sensommer – efterår og vinter adskillige gange, alt efter hvor højt eller lavt vi befinder os i landskabet , men solen følger med hele tiden.

I OPPDAL kommer vi forbi det Skicenter, hvor jeg var på ferie for få år siden – rart at gense stedet uden sne.
Aftaler at spise frokost oppe på Dovrefjeldet – rart, da jeg er ved at være sulten. Ingelise har lige fået øje på en stor Moskus okse – men jeg nåede ikke at se den!

01-03-2004

Det mest spændende ved at rejse i Norge er, at man aldrig ved, hvad der kommer rundt om næste sving – det skifter hele tiden. Derfor har jeg holdt ud at være her utallige gange, og kommer antagelig tilbage mange gange endnu – jeg får aldrig nok af Norge!
Når vi skulle koge vand - gjald det om at finde et el-stik. Her var et på et Vejhus!

Ankommet til Hamar, men vagterne ved ikke rigtig, hvor vi skal være . Holder ellers pragtfuldt med udsigt over søen. Bliver her i nat. Peer og Jann er gået ind på udstillingen, medens vi tænker på noget aftensmad.

Afsked med Peer og Jann!
Efter pressemødet i dag, må vi tage afsked med Peer og Jann - de skal videre hjem til Danmark for at afslutte deres EKSPEDITION GIBRALTAR-NORDKAP.

Ingelise og Jeg fortsætter endnu nogle dages ferie heroppe, inden vi kører retur.

Det har været enormt spændende at følge EKSPEDITIONEN - ikke mindst at se, hvordan der arbejdes undervejs. Har ligeledes lært en masse om campinglivet, af de to drevne campister, og har haft stor glæde af samværet med dem. Kørt sammen – man alligevel helt uafhængige af hinanden.

Kontakten til Vejrguderne har også været i top – men, som jeg ofte siger: Hvis du bestiller i god tid – har du Store chancer! (Datoerne har jo været kendt i en rum tid). Nogle få byger med regn – ellers høj sol med god varme alle dage. Fantastisk!

Ligeledes har jeg set, at mine resurser ikke ville række til at campere med campingvogn, da Hjælperne skulle sørge for alt for meget - både ude og inde, og jeg skulle flyttes for mange i døgnet – så det bekræfter blot min egen vurdering, af den måde jeg har valgt at campere på. Det kan vi holde til. Som vi har det nu – er det lettere at rejse, end at være derhjemme!

01-03-2004

En ”STOR TAK” til Peer og Jann for en UFORGLEMMELIG OPLEVELSE.