Den første tur!
Solen skinner - det er det smukkeste  forrårsvejr udenfor.  

Tankerne flyver tilbage gennem året, som er gået, og jeg mindes alle de gode ture og oplevelser jeg har haft !
Ofte spørger folkmig: Hvad i alverden har fået dig i gang, med det her???
Godt spørgsmål !
Jeg vil  gerne prøve at se ca. 15 år tilbage i tiden, og  give en forklaring - så godt, det nu kan lade sig gøre. Min hukommelse er jo ikke, hvad en har været

Efter at have tilbragt ca. 12 år på Plejehjem – fik jeg chance for at flytte ud i egen bolig med hjælpere døgnet rundt, hvilket gav mig nogle nye muligheder for udfoldelser.
Bl. andet at nyde camping- og rejselivet fuldt ud !

Den første Campingtur -  efter jeg  blev udskrevet - foregik i en Combi-camp, hvor jeg lå i en hospitalsseng !!!
Det kunne lade sig gøre , og efter denne ferie , fik jeg virkelig blod på tanden!


24-04-2005



Den oprindelige plan!
Planen var oprindelig at rejse til Norge med en veninde, for at fejre mit nye liv, og  tage  Kystruten, som dengang udgik fra Esbjerg, og sejlede op langs Norges kyst, til den Russiske grænse . Det havde været min drømmetur i mange år !

Desværre mistede min veninde en nær pårørende, så turen måtte aflyses – men, dette var måske et signal til mig om, at tage sagen i egen hånd.

Det gav faktisk stødet til, at jeg - for de penge turen ville have kostet, for os begge to -  købte min første brugte kassebil, en Toyota Light Age.
Den kunne jeg da have glæde af, i mere end de 14 dage turen  varede, og jeg så’ hurtigt muligheden for at indrette den til camping, samt at bruge den i hverdagen, som almindeligt transportmiddel!

På dette tidspunkt kunne jeg endnu sidde/køre i en manuel kørestol, hvis nogle skubbede mig. Færdedes jeg alene, var det altid i el- kørestol !


24-04-2005



Det første udstyr!
I et katalog fra Vendelbo Van (fundet på en Campingmesse) fandt jeg et par enkle, billige campingsenge, med ben i forskellige højder (beregnet til køjer), der kunne saves til, så min seng var nem at bruge. Disse kunne lige stå langs siderne på gulvet i bilen.

Under sengene satte vi plastickasser med bagage, samt proviant – og der kunne faktisk stå ret meget. Pladsen blev hermed godt udnyttet!

Når vi kørte lå kørestolen  sammenklappet oven på sengene, og om natten, når vi skulle bruge pladsen, blev den smidt ud på forsæderne.

For enden af den ene seng – placerede jeg et køkkenskab , indeholdende gryder - vanddunk og gasflaske – og ovenpå stod der et dobbelt gasblus !
Dette udstyr fungerede som køkken – der var brugbart fra bilens bagklap. Smart!!!

I dag morer vi os over det – men det virkede super, og denne vogn, førte os vidt omkring i Europa de første par år !

Situationen ændres!

Efterhånden måtte jeg anvende el-kørestol den meste tid ( Vidste også, at det på et tidspunkt ville blive nødvendigt med en respirator) – hvorfor jeg tænkte på at skifte Toyotaen ud med en større bil, hvor der blev mere plads.

Det var nu helt sikkert, at jeg ville fortsætte med at campere, på én eller anden måde !
Jeg gjorde mig mange tanker om, hvordan den næste bil skulle være, og hvordan den kunne indrettes – men selvfølgelig også om økonomien.

Normalt ville jeg få bevilliget en alm. Invalidevogn fra Kommunen – men den måtte jeg selvfølgelig ikke indrette/bygge om til campingbrug – hvorfor jeg regnede ud, hvor meget jeg skulle af med i egenbetaling -  over den obligatoriske 6 årige periode – samt hvor meget, jeg kunne indkasserer for min Toyota. Lagde beløbene sammen, og besluttede at købe en anden bil , for pengene -  som kunne dække mine fremtidige behov! Som sagt – så gjort !


24-04-2005



Den nye bil!
Valget faldt på en 2 år gammel Renault Trafic kassebil på gule plader. ( 1991 model)
Den var lav ved indstigningen (40 cm) og sidedøren passende i bredden (80 cm) til min el-kørestol samt mine manuelle ramper (ønskede ikke el-rampe). Dette gav mig god mulighed for at indrette, og udnytte gulvarealet i kassen !

Sengene kunne nu stå i vinkel – med el-kørestolen placeret for enden ( herfra var det nemt at få mig flyttet ud på forsædet) - det gav en fin plads.

Atter måtte jeg fatte kataloget, og finde et camping-køkkenbord, så vi kunne blive i bilen under madlavningen ! (Alt udstyr var løst, da det er ulovligt, at have det fastgjort i en gulplade bil) ! Det var vild luksus. Men – mere kræver jo mere !!!!


24-04-2005



Respiratorens ankomst!
Nat-respiratoren gjorde sin entré, og jeg skulle atter tage stilling til fremtiden!
Inden længe blev det antagelig nødvendigt med døgn-respirator – og det ville tage mere plads, hvilket jeg måtte forholde mig til under planlægningen !

Stadig stod det helt klart, at jeg ønskede at campere, hvorfor fantasien løb løbsk, og jeg fandt på at bygge 1. sal på bilen ( forhøjet sovetag). Dette ville give mere gulvplads !

Gode råd var dyre – men i det gamle katalog fra Vendelbo – kunne jeg se, at de  solgte en masse tilbehør til campingbiler (kassebiler – som er ombygget til camping) - det kunne da være, de kunne give mig lidt vejledning !!!  


24-04-2005
Kontakt til Vendelbo Van - Tårs !
Det var en noget nervøs Aase, der ringede  til Tårs ( jeg anede ikke en dyt, om alt det tekniske – eller  fagudtryk) men Torben og Annelise foreslog, at jeg kom en tur derop, så vi kunne se på det. ”Vi har lavet meget forskelligt – så hvorfor ikke også din bil” ???

Der blev aftalt en dato, og meget hurtigt kunne Torben se, at der var gode muligheder for indretning! ”Du skal tage hjem og gøre dig, dine behov helt klart – komme med en skitse, og så kan vi i fællesskab se, at få noget godt ud af det.
Det vil nok tage en uges tid, at bygge bilen om” !
  
Af natur er jeg meget videbegærlig – så det pinte mig noget , at skulle undvære min bil så længe, og at jeg ikke kunne følge med i, hvad der blev lavet ved den – men det var da ikke noget problem. Jeg kunne jo bare bo deroppe medens vognen blev ordnet - så kunne vi hele tiden, sørge for at der ikke blev nogle misforståelser – eller at noget gik galt - sådan !  

EN RIGTIG CAMPINGBIL!
Torben havde på dette tidspunkt foreslået, at vognen blev indrettet ordentligt, så jeg var sikret, og at den blev omregistreret til rigtig Campingbil på hvide plader. Det betød en afgift på 60% - men så ville den også være lovlig ! Der skulle også skaffes en M1  attest fra fabrikken – men de havde en brochure deroppe, med den korrekte vejledning – som vi så skulle i gang med at følge.

Torben havde en liste med de ting, han skulle sørge for, og jeg fik én med hjem, som jeg blev ansvarlig for!
Vi aftalte at mødes en uge senere på året -  jeg tog glad af sted, og var i tænkeboks en tid !

De følgende måneder gik med planlægning og indretning. Kom jeg i tanker om noget, blev det omgående skrevet ned – enten det var dag eller nat. Intet måtte overlades til tilfældighederne! Alle tænkelige situationer blev gemmemtænkt !

INDRETNINGEN!
Hjælperen blev placeret på 1. sal – så var det løst !  Der er en stor plade på 150x 180 cm, hvor der sagtens kan ligge 2 personer, eller 1 person + bagage !

Min seng/sofa for enden af bilen skulle blive, og så var der plads til køkkenbord m.m. i venstre side, og til el/respirator skab + bord i højre side af vognen ! Alt skulle jeg selv kunne nå – så det var store krav !

Et skab over min seng til tøj, var heller ikke af vejen !

Vigtigst var det, at der blev en diameter på  cm 110  i friplads på gulvet, så jeg kunne vende med kørestolen !

Ekstra batterier til respiratoren/kørestolen,  mulighed for 220w  – vandtank – spildvandstank m.m. samt et lille lager i magasinet, skulle der også gerne være plads til !

PÅ VÆRKSTEDET I TÅRS!
Endelig oprandt dagen, hvor min hjælper og jeg pakkede for at køre til Tårs ! Havde inden afrejsen tjekket med Torben, at alt på vores lister, samt den berømte M1 attest var i hus !

Vi blev taget godt imod af alle ansatte i firmaet, og bilen kom ind  på værkstedet, som nu skulle være vore hjem i den kommende uges tid !

Torben, så min plan, og vi var ret hurtigt enige om, at det ikke helt så tosset ud !
Vi arbejder os frem – støt og roligt !  

Alt skulle være mindre/smallere end normalt, fordi jeg skulle bruge den store plads til kørestolen, men ellers var der ikke umiddelbart nogle problemer !

”Allerede i morgen tidligt, begynder vi at tage taget af, så I skal stå tidligt op ! Medens det nye forhøjede tag bliver monteret, kan du snakke med elektriker og tømmer om indretning af køkken, skabe m.m. . De kan så komme i gang med deres arbejde, og være klar til at montere, så snart vinduerne er sat i, og vognen er beklædt indvendigt! ”

Sådan – det var da til at forstå !

Du godeste ! Det gik stærkt ! Om aftenen sad jeg og smurte lim på isoleringen til vognsiderne og taget, medens min hjælper satte pladerne op . Det har været en fordel at se hvordan, bilen blev bygget, så jeg vèd hvor hver eneste rør/ledning og sikring er placeret. Alt er placeret inde i bilen – hvorfor vandtank og spildtank er frostsikret !


24-04-2005



Virker bilen efter hensigt???
Efter den aftalte uge kørte jeg hjem – med en næste færdig bil . Torben synes, jeg skulle bruge bilen lidt, så jeg kunne finde evt. fejl eller mangler, inden vi gik hver til sit. Det kunne jo være, jeg kom i tanker om, at noget ikke fungerede optimalt, og så kunne vi nå at rette det!

Det var en kæmpe vogn at være i – så jeg var meget stolt, da den skulle præsenteres hjemme i Dianalund. Der var et kæmpe opløb af interesserede mennesker!

Alt blev prøvet og testes, men der var ikke noget at larme over – det hele virkede efter hensigten ! Det var en stor forbedring, og alt blev meget lettere både for hjælperne og for mig!  Nu skulle de sidste småting ordnes, så jeg kunne flytte rigtig ind !


24-04-2005



Tilbage til Vendelbo Van!
Det var en underlig fornemmelse, den dag Torben kørte til Hjørring, for at få min bil omregistreret til Campingbil !

Først da han kom tilbage, synes jeg, det var helt rigtigt, og jeg glemmer sent da han overrakte mig den nye Registreringsattes – det var et meget stort øjeblik! Synes det var adgangsbilletten til mit nye liv – hvorfor jeg besluttede, at den sandelig også skulle bruges godt og grundig !

Tænk! Det var min helt egen privat Campingbil – som jeg selv kunne bestemme over


24-04-2005



Alt fungerer perfekt!
Attesten fortæller mig, at det er 7 år siden her i januar – og jeg kan kun sige, at jeg ikke eet sekundt har fortrudt – det er den bedste investering, der nogen sinde har gjort.
De oplevelser og muligheder - den bil har givet - er guld værd, og med til at give mig  et godt, spændende og aktivt liv.

Mange spørger om, hvordan den næste bil skal være, og hvad jeg så ville gøre anderledes – men jeg kan kun svare :
INTET – ALT FUNGERER STADIG PERFEKT !  

Hvordan den er udstyret og indrettet, kan læses her på min hjemmeside.  Ligeledes kan der læses om de forskellige ture jeg har kørt, rundt i Europa !

TAK til alle fra VENDELBO VAN i TÅRS for godt samarbejde – ikke mindst en STOR TAK til Torben og Annelise for god hjælp og vejledning !

info@vendelbo-vans.dk                  


24-04-2005



DET KAN DU DA IKKE ....
Disse to sætninger møder jeg oftest, når jeg fortæller, at jeg som er handicappet af muskelsvind - fast respiratorbruger, og i ROLTEC el-kørestoler – er på vej ud i Europa sammen med en af mine Personlige Hjælpere (§77) i min campingbil. (Se beskrivelse af bilens Indretning ). Hvor ville jeg ønske – man spurgte: Hvordan gør du det ??
http://www.handicap-camping.dk/artikel.asp?articleGuid=6533

24-04-2005

Tilbage til forsiden