Den 10. maj
Denne tur, har jeg glædet mig ekstra meget til - da hovedformålet er, at være med til at indvie en helt ny Campingplads, nemlig "Öninge Camping" i Sverige!

05-04-2004

Allerede kl. 9.00 tager vi fra Dianalund, da jeg er usikker på, hvor langt vi kan nå op, inden jeg kører alt for træt.

Hvis kræfterne holder, har jeg en flydende aftale med Christer på Karlsborg Camping,som bad mig komme med nogle tips til indretningen af et nyt Handicap-toilet - der  endnu ikke færdig.

Det går glat op gennem Sverige ad rute E4, og det første store hvil holder vi - som altid - ved Sjøboda Raste. Det er et sted jeg holder meget af - uanset hvilken tid på året jeg kommer.

05-04-2004

Allerede sidst på eftermiddagen er vi ved Jönköbing, hvor jeg egentlig havde planer om at stoppe for natten, men efter noget mad og en god pause, ved søen Hyltena  - 10 km. inden byen - bliver vi enige om at fortsætte videre mod Karlsborg, som også ligger ved Vätteren. Blot på vest siden..
Det glæder mig meget at kunne nå derop, når jeg nu er så tæt på.

Kl. er 20.30, da vi ankommer til Campingpladsen - lidt sent - så Christer er taget hjem, men kommer igen, da han skal lukke bommen ned kl. 22.00.
Troede ikke jeg kom, da det var sent, så jeg var opgivet for denne gang.

05-04-2004

Vi finder en plads - kobler til El og nyder udsigten over vandet. Pladsen ligger meget smukt, og det er helt sikkert et sted, jeg godt kunne besøge igen.

Umiddelbart ser det godt ud - asfalt på vejene m.m.,  så det er en glad Lejrchef som kommer for at få at vide, at alt er OK.

Dog skal der lige en lille liste på ved indgangen til Receptionen, men det er småtingsafdelingen. Det nye toilet virker også i orden.
Vi aftaler at holde et møde næste formiddag - da jeg er ved at være godt gammeldags træt.

05-04-2004

Den 11. maj
Møde med Christer - hvor vi aftaler at jeg satser på at komme op og færdigmelde, når jeg har været på Elmia.
Jeg kan allerede nu fortælle, at han vil få 5 kørestole. http://karlsborg.vastsverige.com/templates/search____3280.aspx

05-04-2004

Vi fortsætter langs kysten mod nord, inden vi tager Turistvejen syd over på østsiden af søen. Lige netop på den modsatte bred ligger Ödeshög.

Kører lige gennem den smukke gamle by Gränna.

Ser på bolchefabrikken

05-04-2004

Og ser den gamle borg, lige uden for byen.

I dag er det den store dag for Jessica og Niklas på Öninge Camping, da der skal være indvielse i aften.

Vi ankom lige over middag, og her stod alt på gloende pæle - de sidste krampetrækninger inden åbningen. Der blev fejet og ryddet op - gjort rent - sat borde og bænke op - både ude og inde, da det trak op til regn. Vi valgte at gå en tur på området.

05-04-2004

En stor flok mennesker - private venner -politikere - pressefolk håndværkere - campingfolk i alle afskygninger m.m. , er specielt inviteret.
(Jeg var heldig at blive indbudt, da jeg har været med på projektet lige fra tegningerne).

Sikke en udvikling - sidst jeg var på besøg, var svømmepølen et stort hul i jorden - alle hæk-planterne stod tæt sammen i drivhusene - nu er de pænt plantet på pladsen - og Servicebygningen lignede den gang et stort sort skelet med tagpap.
Nu den skønneste røde bygning - holdt i en ren og glat stil.

05-04-2004

Hurtigt opdagede jeg, at alt fungerede perfekt - ikke et eneste sted, blev jeg hægtet af, og  kunne færdes frit overalt.
ALLE indgange var handicap-egnede - selv personaleindgangen.

På hver enhed er der vand - afløb - strøm - tv - og trådløst Internet.

05-04-2004

Snoren skulle klipper kl. 18.00, men allerede sidst på eftermiddagen begyndte folk at strømme til. Rart at se den store opbakning.

Talerne blev holdt oppe ved poolen - det var festligt - men jeg lurede da på, om nogle plottede i vandet, men det skete ikke.

Det var et rørt par Jessica og Niklas, som fik mange gode ord med på vejen.

05-04-2004

Der var inviteret ca. 150, men der var ankommer omkring 250 - så der blev god brug for alle siddepladser, under spisningen.

Vi fik en lækker buffet, og der var masser af spændende retter, skulle jeg hilse og sige.

Aftenen forløb i festlig stemning med musik og underholdning, og jeg talte med flere journalister, som gerne ville have at vide hvad jeg lavede i www.handicap-camping.dk

05-04-2004

Meget trætte - men glade gik vi i seng lidt over midnat!

Link til Campingpladsen:

Det begyndte at regne, men det gjorde ikke noget.

05-04-2004

Den 12. maj
Tog afsked med Niklas ved 10.00 tiden, da mit næste mål var Halmstad.

Jessica sov endnu - da det var ud på den lyse morgen, inden festen var sluttet. Vi var enige om , at det havde været en god begyndelse på Deres Livsdrøm, hvorfor jeg lovede at komme igen, til efteråret.

Man kan ikke tage til Elmia - uden at fortsætte til Öninge Camping.

05-04-2004

Atter mod syd til Halmstad, hvor jeg ville overnatte ved Eurostop - som så ofte før. Her er alt, hvad jeg skal bruge.

Aftenen brugte jeg dog til at besøge min veninde Ewa og hendes mand Bosse. Der var stor gensynsglæde, og snakken gik.

Inden var jeg lige et smut ude ved vores sø - den har jeg et helt specielt forhold til - da det var her vi drak aftenskaffe, første gang jeg besøgte Ewa i Tjönnersø.

Tilbage til Eurostop.

05-04-2004

Den 13. maj
Gråvejr i dag - men det gør ikke så meget - da jeg blot skal hjem.
Tager HH Færgerne over til Sjælland og er hjemme sidst på eftermiddagen.

Runder lige Fredensborg, hvor slotspladsen summede af aktivitet. Så dog ikke noget til De Kongelige.

Det var en god tur, hvor jeg - trods den korte tid, nåede en masse, samt fik skabt nye kontakter.