Onsdag  26. april 2006.
Ingen regler uden undtagelser!
Det regner, da vi - Sanne Hjælper og Jeg, begynder på forårets tur, som denne gang går til Sverige – Bornholm og Ôland!

Det lader vi os nu ikke slå ud af, men kører stille og roligt af sted, dog er der er ikke lyst til at holde de lange pauser.
På Herning-messen blev jeg inviteret til CBI i Svedala syd for Malmø, hvor Lasse – der samarbejder med ”Vendelbo Vans” holder til.
Da vi kom frem, holdt han frokost ( Kom tidligere end beregnet), så vi benyttede tiden til at få en kop kaffe.

Endelig dukke Lasse op sammen med nogle medarbejdere – de havde være ude for at hente en del Autocampere, som skulle være klar til ferien og Deres Åbenthus Dag, så vi snakkede ikke særlig længe, men det var rart at se stedet, og hilse på..

05-04-2004

Eftermiddagen gik med at køre lidt rundt i omegnen, da jeg have aftalt med min gode ven Ove, (Ove bor i Lund) at vi skulle være fremme til aftensmaden.

Ove – er også Campist, og har Hjælperordning (I Sverige kaldet: Personlig Assistent), så efter en dejlig middag, fik vi en lang, lang snak om, hvordan det opleves at være omgivet af Hjælpere døgnet rundt, samt være afhængige af andre mennesker. Vi var ret enige.

Lige uden for lejligheden, holdt vi for natte. Der kunne lige nå en ledning ud til bilen, hvorfor vi klarede os fint med strøm.

05-04-2004

Målet i dag er Bornholm - så vi forlader Ove og hans Hjælpere kl. 8.30, for at køre de ca. 60 km  til Ystad, hvor færgen sejler  Kl. 11.15 .

Er på Bornholm 13.45  efter en stille sejltur, men der småregner stadig.

Har bestilt en billet over Internettet: 1 Pensionist bil, ( over m 1,95 )  inkl. 2 personer til kr. 780,-  hvilket er en del billigere end en normal billet.

Har flere invitationer til natten, men beslutter at køre til ”Aakirkeby  Camping”, hvor Lizette og Sten tager imod, og hurtigt viser os på plads.

05-04-2004

Pladsen er under renovering, så der er meget at snakke om. Det ser dog ikke så tosset ud, så det skal nok blive godt, når de bliver færdige. Det er som så ofte nogle kanter, der skal udlignes.
En lille hyggelig Familiecamping.

Det klarer lidt op til aften, så vi kører til Rønne for at finde en Kineser-restaurant . Det smagte rigtig godt.

05-04-2004

På vejen op til Gudhjem, tager vi gennem Almindingen, inden ”Sannes Familiecamping” besøges – Den var til min store undren ikke specielt Handicapegnet – der var alt for mange høje kanter.

”Nexø Familiecamping” led af samme fejl – men jeg må da også indrømme, at Bornholm er noget ujævn.

Fortsætter til Årsdale Røgeri for at smage de nyrøgede sild, inden ankomsten  til ”Balka Strand”, hvor Marianne, ventede os.

Her går det noget bedre.  De mangler nogle ramper til service-bygningen, men vil ordne det. Pt. søges der om at få lavet en fast sti ud til stranden, så kørestole – barnevogne m.m. kan komme uhindret frem. En god ide’

05-04-2004

På ”Balka Strand” får vi tilbudt overnatning, men jeg har endnu ikke bestemt mig, hvor vi skal sove, da vi er lidt forud for tidsplanen. Kan måske nå en ekstra plads i dag, så vi får mere tid i morgen.

Ender på ”Hasle Familiecamping”, hvor jeg først skulle være i morgen, men bliver godt modtaget, og får plads for natten.

Inden sengetid – efter en lang Campingsnak - besøger jeg De gamle Røgerier, og nyder udsigten over vandet, medens solen går ned! Et smukt syn.

Lover at sende forskellige modeller på ramper, når jeg kommer hjem igen. Dog er meget fint og godt her.

05-04-2004

Tager afsked med Linda og hendes mand på ”Hasle Familiecamping”, inden vi køre op til ”Lyngholt  Familiecamping” – hvor Pia stolt viser pladsen frem.

HURRA – her er alt OK – på nær et trin til Køkkenet, der er lidt for højt, men det vil blive lavet hurtigst muligt. Man har satser på, at alt er egnet til kørestole.

De har også en del sommerhuse, hvorfor de gerne vil have vejledning til at indrette nogle af dem til Handicappede. Kan se, at jeg må derover igen til næste år!

05-04-2004

Et sidste besøg her på øen, bliver aflagt på ”Sandkås Familiecamping”, men her var der kun et egnet toilet. Dog var det en dejlig plads for fodgængere.

Vejret er bedre så der må kikkes lidt på de specielle Rundkirker, som kendetegner Bornholm.

Det er fantastisk med de små afstande, det har snydt mig i mine beregninger, men heldigvis til den gode side.

Afg. fra Rønne kl. 17.15  mod Ystad, hvor vi er kl.(18.30)

05-04-2004

Mod ”Dragsø Camping”. (190 km),ved Karlskrona, som der er aftalt overnatning med.

Det er en flot tur, hvor vi flere gange, kan se ud i skærgården. Desværre bliver det mørkt, inden vi når frem.
Sover udenfor da pladsen er lukket for natten, inden vi når derop.

Kan ikke lige finde noget strøm, men næste morgen ser vi et stik ganske tæt ved, hvor vi holdt. Surt sjov..

05-04-2004

”Dragsø Camping” – er super fin, med mange faciliteter til kørestolsbrugere. Alt er egnet.

Hytter - ramper til vandet - samt lift ved bådene, så man kan komme ud at sejle på havet. Der er den første ( 5 kørestole ) på denne tur.

Det skal vise sig – ikke at være den sidste!

05-04-2004

Hos Lasse på ”Dalskjär Camping”, næsten oppe ved Öland – får jeg også en god modtagelse. Her er der nogle få mangler, men trods alt en dejlig plads.

Der er nu kun 115 km fra Dragsö - op til Ôland som er mit mål, og her har jeg bestemt mig for at bo på ”Ekerums Camping og Stuger”.

Dette er for øvrigt en Campingcheq plads.

05-04-2004

Her er forholdene også helt perfekte ( 5 kørestole) Får oven i købet tildelt en luxusplads, med vand – afløb og TV kabeltilslutning.

Et godt udgangspunkt for besøget på Ôland.

Det er ikke det bedste vejr, men vi tager af sted for at se på de aftalte Campingpladser.

ALLE er flotte her på Nord-øen, som jeg har besøgt i dag. Endnu var man ikke begyndt på sæsonen, men det hindrede mig ikke i at se, hvordan de var indrettede.

05-04-2004

Neptun Camping – Böda Camping – Sonjas Camping – Klinta Camping og Gröndals Camping. Ja – der er ikke en finger at sætte . Det er en stor glæde at se.
Jeg lægger en beskrivelse ud, af de enkelte pladser.

Det er en meget speciel natur, så det går ad den store gennemgående rute opad, og af Strandvejen på øst-siden retur til Ekerum.

De mange Vindmøller prægede landskabet over alt.

05-04-2004

Aftensmaden indtog vi i byen.

Eriksöre Camping og Möllestorp Camping har stået for skud i dag. Disse var også OK.

Inden vi kører tilbage til Fastlandet for natten, runder vi Syd-øen, som er meget anderledes. Her præger de mange stengærder landskabet.

05-04-2004

Også de meget gamle bygninger ses alle steder. Campingpladserne var heller ikke noget at skrive hjem om.

Det har man antalelig selv været klar over - da jeg ikke var inviteret til de pladser. Dog som fodgænger var der ingen problemer.

Ingen tvivl om, hvor turisterne færdes.

05-04-2004

Tilbage til byen, hvor vi spiste, og gik en tur på marked, inden vejen gik til Kolboda, hvor vi havde en invitation for natten.

Rundt for at se Kolboda og få en lang snak om, hvad der skulle ændres. Der manglede adskillige ramper, men det var stadig i småtingsafdelingen.

Fortsætter tværs over landet, og ender hos en god ven Verner, som er på Torne Camping.
Netop i år, har det været godt at besøge denne plads, da man i omegnen – de nærliggende byer - vil lave en masse for kørestolsbrugere.

05-04-2004

Der skal være mulighed for cykelture, vandreture  og sejlads på søen. Jeg er blevt spurgt, om jeg vil komme og være med til Indvielsen næste år, og det har jeg selvfølgelig sagt JA til.

Sidste nat kørte vi til Anette på Hillerød Camping – det var også rart, at være der igen.

Desværre var der ikke tid til de store udflugter denne gang, men jeg agter at vende tilbage, så det kan blive mere ferie.

Dog har jeg fået materiale til en masse artikler om de forskellige Campingpladser, som jeg håber mange kan få glæde af at bruge.