SØNDAG den 10. september 2005
Det er høj sol, så vi glæder os til at komme mod Norge (jeg gør i hvert fald).
Forlader Elmia – som vi har besøgt nogle dage.  Følger vej 47 mod Trollhättan til Uddevalla, hvorefter det bare går mod nord.

05-04-2004

Sædvanlig pause ved Svinesund Marked med kylling inden vi fortsætter. For første gang skal jeg betale kr. 18,00 for at komme ind i Norge. Det morer vi os lidt over, men det er selvfølgelig bompenge til den nye bro.

Som så ofte ændre jeg planer under vejs, så vi snupper Moss – Horten, som sejler over på ca. 20 minutter og koster for bil + 2 personer kr. 133,00. Det er hurtigt sparet i benzin.

Det skal siges at Lærdal ved Sognefjorden stadig er mit mål.

I Norge ad vej 35 og vej 40 mod Kongsberg, med en indlagt kaffepause efter Hof. (Byen Hof).

05-04-2004

Ændre atter kurs, og tager mod Hardanger Viddan – det sted holder jeg meget af. Også uden for den egentlige plan.

Skal ikke bruge strøm (kørestolen er fuldt opladet, og respiratoren kører på bilens batterier), så vi overnatter ved floden på en stor parkeringsplads i Notodden, og går om kuld allerede kl. 20.30 !
En dejlig dag!

MANDAG.
Lidt køligt til morgen, men flot vejr – ca. 15* i bilen, så vi tænder motorvarmen, medens vi spiser morgenmad – og der bliver dejlig varmt.
Kører kl. 10.00 – fortsætter ad E16 mod vest, og første besøg er Heddal Stavkirke.

05-04-2004

Helt spontant runder vi Gausta Toppen – nu var vi jo lige på vejen. Der er en lille bitte klat sne at se endnu:

Kikker ind til den Olympiske Flamme, og ender i Åmot til frokost.

Vinje Kirke må lige fotograferes.

05-04-2004

Kaffen indtages på Hardanger Viddan . Vi rammer ind i vejarbejde, så der er lange ventetider. Må kun kører efter ”Følgebil” – men pyt – vejret er flot og udsigten smuk.

I et af svingene drattede vores El-kogekedel på gulvet – fyldt med vand (L 1,7). ØV…. Hvad har jeg så lært af det: Sæt den ned i vasken når vi kører!!

I Røldal må bilen tankes op, og det ender med et besøg ved Stavkirken – den var dog låst, da det er uden for sæsonen.  Følger vej 13 mod nord, og satser på at nå Kinsarvik til natten. Byen Kinsarvik og omegnen har jeg et nært forhold til, fra tidligere besøg.

05-04-2004

Bilen fik automatisk bilvask ved Låtefossen .
Det var godt at komme dertil om aftenen, for så kunne vi få plads til at parkere, og jeg kunne komme ud af bilen. Om dagen vrimler det ofte med mennesker.
Bruger lidt af tiden, til at få suget noget af vandet op fra gulvet, med noget køkkenrulle

05-04-2004

På ruten videre frem, er der udsigt over til bræen Folgefonn – der er ikke så meget at se af den – men den er der.

Sover på min stamplads i Kinsarvik, med udsigt ud over fjorden – her er så flot!

Meget trætte går vi til ro, og glæder os over de mange seværdigheder, vi har set i dag – selv om vi slet ikke skulle have været denne vej. ( Klare os atter uden El)

TIRSDAG.
Småregn og gråvejr, så vi tænder  motorvarmen - der er hurtigt lunt. Spiser og endnu engang ændrer jeg plan.

Beslutter at sejle fra Brimmes til Bruravig – hvorved vi sparer en masse kilometer. Turen tager få minutter og koster for Bil + 2 personer kr. 69,00.

05-04-2004

Kører fra ved Granvig ad E16  mod Auerland og Lærdal. Det er et frodigt Landbrugs Norge .

Spiser  i Voss og ser lidt på den gamle Voss Stenkirke ude fra

Tvidefossen

Ny drøftelse!
Skal vi kører gennem den nye 24,5 km lange tunnel – eller skal vi op over Fjeldet??

Even, der er lejrchef på Lærdal Camping, har flere gange opfordret til at prøve fjeldturen. Det småregner, men valget falder på fjeldruten, hvilket vi ikke har fortrudt

05-04-2004

Puh - Sidder fast ved et vejarbejde, og må meget forsigtigt bakke. for at blive fri, af en stor lastbil.

Godt nede igen, kører vi til ”Lærdal Camping og Fritidscenter”, for at meddele at vi kommer senere.

Even har bygget flere nye hytter, siden mit sidste besøg.

05-04-2004

Køre en kort tur ind i den nye tunnel til ”De blå lys” og endelig tilbage til byen for at spise.

Det regner stadig, så vi går tidligt i seng. Her er alt hvad vi behøver. Det er ved at blive køligt 9* ude, men vi klarer os uden varme til natten.

Godnat!

ONSDAG
Koldt og vådt – den har været ned på  6,7* i nat, så vi daser lid længere og tænder varmeovnen. (Gulvet er næsten tørt fra det væltede vand).

Holder et lille møde med Even, hvor han fortæller om de nyheder, der er på pladsen.
Bland andet en ny lejeplads med en bane til cykler og kørestole, og et nyt Motel  med 29 rum  - lige ude til Fjorden. Dette vil jeg fortælle meget mere om.

05-04-2004

Man har indført et ”Lærdal Family Pas” til Norske kr. 60,00. (Gælder for 2 voksne og 1 barn i tre dage)

Der er planer om at lave guidede fiske og vandreture i området – som er perfekt til disse aktiviteter.

”Unesco” har ført Sognefjorden på sin liste over specielle områder.

Alt i alt en dejlig dag, skønt det har regnet en del.